• johanna1996

Hämtar en ensam ankunge om 3 timmar. Vad gör jag?

Ska in till stan sen och hämta en ankunge av en kompis. Den ramlade ur en djurtransport och de får inte tag i ägaren. Polis är kontaktad och vill inte ta hand om den. Djurparken vill inte heller ha.

Jag ska hämta den kl 15 idag (jag bor på landet) så får ha den i kaningården tills jag hittat en ägare som kan ta hand om den. Men vad ska jag tänka på? En liten damm? Foder? Går hönsfoder bra? Kom gärna med lite information om hur man tar hand om en ensam ankunge tills jag hittat ett hem till den.

• Svar på tråden Hämtar en ensam ankunge om 3 timmar. Vad gör jag?
  • 8airam8

Värmelampa. Något substitut för ankkompis. Mat. Vatten, men inget som går att drunkna i.

• 8airam8

Om det är en liten ankunge så äter den gärna kokt mosat ägg med lite vatten eller lös och välkokt havregrynsgröt. Det som serveras ska liksom gå att klappra i sig med näbben.

• Snuttis2

Kan tyvärr inget om ankor men tänker att det borde gå att googlalite tips!

ville främst skicka en hälsning till dig o tacka för dit engagemang på det lilla djurets vägnar : )

• Snuttis2

Skötsel

Till förstasidan

De grundläggande behoven bör alltid tillfredställas när man håller ankor.

Foder

Foder av god kvalité. Även om ankor själva finner en hel del själva vid utevistelse på sommaren, bör kraftfoder finnas tillgängligt. T ex. Lantmännens "Allfoder" för fjäderfä. Övrig sädeskross är också vanliga tillskott.

Själva utfodringen upplevs av många uppfödare som problematisk, då ankors "bordsskick" kan tyckas grisig. Ankors näbbar är utformade att sortera och sila fram mat i vatten. Ankors behandling av torrfoder och vatten resulterar i stänk och ett nerblött matställe.

Då man utfodrar ankor inomhus bör golvet helst vara i två etage. Ett lägre för utfodring och ett lite högre för torr bädd att ligga på.

Höjdskillnaden får givetvis inte vara högre än fåglarna tar sig upp på den högre och torrare.

Vatten

Vatten tillhör ankas naturliga element och man bör bemöda sig om att tillfredställa ankornas behov av vatten. Har man inte en damm eller dylikt i sin närhet bör man se till att de har stora vattenkar för ankorna att doppa huvudet i. Vid parningstider underlättar man mycket för ankorna om de har "sim-möjligheter"

Skydd

Ankorna skall ha tillgång till en skyddad "bostad". Ankhuset skall vara dragfritt, ventilerad, torr och skyddad från rovdjur. Förutsättningarna att klara många minusgrader på vintern är stora om underlaget i ankhuset hålls torrt. (Undvik dock dåligt hö som underlag.)

Många ankor tar gärna en vinterpromenad i snön, se dock till att de har en torr plats att lägga sig på.

Sällskap

Ha aldrig en ensam anka. De trivs bäst i par eller grupper om en drake (hane) och två till tre ankor (honor). Flera drakar i samma grupp kräver då mist dubbla antalet ankor.

Sjukdomar

Ankor kan som alla fåglar drabbas av en mängd sjukdomar. Isolera omgående den sjuka individen för att hindra eventuell spridning.

Finns ingen veterinär tillgänglig att diagnostisera sjukdomen kan det vara befogat att ta bort den sjuka individen.

Frågor om fjäderfäsjukdomar besvaras även per telefon

(018-67 40 00)

Information om sjukdomar

Jordbruksverkets riktlinjer för ankor

Skydda mot fågelinfluensa

Jord & Skogsbruksministeriets skötselanvisningar: (fi)

www.palvelu.fi/evi/files/55_519_382.pdf

• johanna1996

Vill tillägga att jag har inte riktigt tid att googla. Jag jobbar just nu och åker direkt från jobbet och hämtar den. :)

Jag har faktiskt en värmelampa hemma från när vi hade valpar! Bra tips! :)

Läser igenom era svar när jag slutar sen.

• Viimsan

Värmelampa behövs, tillräckligt stor bur så den kan välja om den vill ligga under lampan eller ej. Beroende på hur gammal den är behöver den olika temperatur under lampan. Kycklingfoder funkar bra till ankungar, så vet man att de får i sig den näring de ska ha. Vatten, gärna en grund skål med grus i botten så den kan dricka mellan stenarna och inte riskerar att drukna. Är det en nykläckt unge utan mamma så har den inget fett i dunet och kan inte simma än.

Lycka till!

• viseversa

Havregryn i vatten. Lös mat. Min svärmors anka älskade daggmask. En liten damm att simma i. Går bra med en stor kastrull eller något.

• viseversa
    johanna1996 skrev 2017-06-17 15:59:57 följande:

Tack så jättemycket för alla svar! <3

Hur gick det?
Svar på tråden Hämtar en ensam ankunge om 3 timmar. Vad gör jag?