• Anonym (Flytt)

Flytt till annan kommun - pappan vägrar skriva på flyttanmälan

Vi har varit separerade sedan 8 år tillbaka. Barnet står skrivet hos mig men bor vv. Vi bor i Stockholm båda två och nu ska vi flytta till en annan kommun. Fortfarande i Stockholm dock och inte särskilt långt. Så avståndet har ingen betydelse.

Barnets pappa, som fortfarande bråkar om allt möjligt kring barnet, vägrar nu skriva på flyttanmälan. Vad händer om han inte skriver på?

• Svar på tråden Flytt till annan kommun - pappan vägrar skriva på flyttanmälan
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (Flytt) skrev 2017-06-17 05:20:23 följande:

Vi har varit separerade sedan 8 år tillbaka. Barnet står skrivet hos mig men bor vv. Vi bor i Stockholm båda två och nu ska vi flytta till en annan kommun. Fortfarande i Stockholm dock och inte särskilt långt. Så avståndet har ingen betydelse.

Barnets pappa, som fortfarande bråkar om allt möjligt kring barnet, vägrar nu skriva på flyttanmälan. Vad händer om han inte skriver på?

Då är din enda utväg att ta det till rätten och låta dem bestämma. Kommer barnet gå kvar i samma skola? Det blir alltså ingen förändring i avstånd till skolan under de veckor barnet bor hos pappa? Tänker på att om hen är skriven hos dig och du byter kommun så är det inte säkert att hen får gå kvar i samma skola om det är en kommunal skola.
  • Anonym (Rätten)

Då är din enda utväg att ta det till rätten och låta dem bestämma. Kommer barnet gå kvar i samma skola? Det blir alltså ingen förändring i avstånd till skolan under de veckor barnet bor hos pappa? Tänker på att om hen är skriven hos dig och du byter kommun så är det inte säkert att hen får gå kvar i samma skola om det är en kommunal skola.
  • Carambolan

Du behöver inte ta det till rätten om det är så liten praktisk skillnad som du säger. Det räcker att ta det till Skatteverkets folkbokföringsavdelning. Kan ni inte komma överens gör de en utredning av var barnet bör vara skrivet och sen skriver de det där, vare sig ni vill eller inte. Av sådana skäl som Rätten nämner är det mycket möjligt att det blir hos pappan, om ni ändå har vv.

• Anonym (Rätten)

Carambolan skrev 2017-06-17 06:50:49 följande:

Du behöver inte ta det till rätten om det är så liten praktisk skillnad som du säger. Det räcker att ta det till Skatteverkets folkbokföringsavdelning. Kan ni inte komma överens gör de en utredning av var barnet bör vara skrivet och sen skriver de det där, vare sig ni vill eller inte. Av sådana skäl som Rätten nämner är det mycket möjligt att det blir hos pappan, om ni ändå har vv.

Det var därför jag ställde frågorna.Om skolbyte eller längre avstånd kommer in i bilden så är det inte Skatteverket som gör bedömningen av vad som är bäst för barnet. Skatteverket skriver barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila (vilket med vv kan bli hos vilken som av föräldrarna). Men var barnet är skrivet har egentligen inget med rätten att flytta att göra. Pappan kan inte heller flytta och förvänta sig att vv ska kvarstå, även om barnet inte är skrivet hos honom. Så även om Skatteverket skriver barnet i TS nya kommun så kan pappan motsätta sig det och då är det rätten som gäller. Att flytta med barnet utan godkänd flyttanmälan från den andra föräldern kan i förlängningen bedömas som egenmäktighet med barn, vilket ju är straffbart.
  • Anonym (Rätten)

Vet inte varför mitt första svar kommer om och om igen ...

• Anonym (Flytt)

Tack för era svar.

Hon får gå kvar i samma skola. Har fått muntligt godkänt från både nya kommunen och skolan. Han vägrar dock skriva på ansökan..

Det var just skolfrågan som han hade som argument till att inte byta kommun från början. Något som jag absolut hade tyckt var ett vettigt argument om det hade inneburit problem vilket det nu inte gör. När jag förklarade att det inte var några problem med skolan så blev det ännu värre konstigt nog och sen kom då det här att han vägrar skriva på flyttanmälan.

Det har varit så mycket problem med honom sedan separationen och därför vågar jag verkligen inte skriva över henne hos honom. Det kommer garanterat innebära ännu mer problem i framtiden.

• Brumma

DU får flytta utan påskrift, men du får inte ändra barnets folkbokföring utan pappans medgivande. Som flera skrivit innan görs isåfall en utredning om var barbet har sin huvudsakliga vila. Eftersom barnet bor lika mkt hos er båda gäller följande regel.

Om barnet bor växelvis (dvs det finns inget behov att gå till rätten för att ändra boendet) och ni är osams om var barnet skall folkbokföras kommer barnet skrivas hos den förälder som - fågelvägen - bor närmast skolan barnet går i.

Dvs, bor pappan närmare skolan barnet går i idag än dit ni flyttar kommer folkbokföringen övergå till pappans hem.

• nevermind
    Anonym (Flytt) skrev 2017-06-17 14:50:03 följande:

Tack för era svar.

Hon får gå kvar i samma skola. Har fått muntligt godkänt från både nya kommunen och skolan. Han vägrar dock skriva på ansökan..

Det var just skolfrågan som han hade som argument till att inte byta kommun från början. Något som jag absolut hade tyckt var ett vettigt argument om det hade inneburit problem vilket det nu inte gör. När jag förklarade att det inte var några problem med skolan så blev det ännu värre konstigt nog och sen kom då det här att han vägrar skriva på flyttanmälan.

Det har varit så mycket problem med honom sedan separationen och därför vågar jag verkligen inte skriva över henne hos honom. Det kommer garanterat innebära ännu mer problem i framtiden.

Prata med familjeenheten. Det är uppenbart att han bara vill jävlas och det kommer dom se.
  • Anonym (skitsnack)
    Anonym (Rätten) skrev 2017-06-17 07:22:53 följande:

Då är din enda utväg att ta det till rätten och låta dem bestämma. Kommer barnet gå kvar i samma skola? Det blir alltså ingen förändring i avstånd till skolan under de veckor barnet bor hos pappa? Tänker på att om hen är skriven hos dig och du byter kommun så är det inte säkert att hen får gå kvar i samma skola om det är en kommunal skola.Det var därför jag ställde frågorna.Om skolbyte eller längre avstånd kommer in i bilden så är det inte Skatteverket som gör bedömningen av vad som är bäst för barnet. Skatteverket skriver barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila (vilket med vv kan bli hos vilken som av föräldrarna). Men var barnet är skrivet har egentligen inget med rätten att flytta att göra. Pappan kan inte heller flytta och förvänta sig att vv ska kvarstå, även om barnet inte är skrivet hos honom. Så även om Skatteverket skriver barnet i TS nya kommun så kan pappan motsätta sig det och då är det rätten som gäller. Att flytta med barnet utan godkänd flyttanmälan från den andra föräldern kan i förlängningen bedömas som egenmäktighet med barn, vilket ju är straffbart.

Aldrig hört värre skitsnack.

Det finns inte någonting som "flyttförbud" i Sverige. Vuxna föräldrar får flytta bäst de vill. Även om de är föräldrar. Umgänge och boende bestäms sedan utefter de förutsättningar som råder beroende på var föräldrarna bor.

I ts fall så innebär det att föräldrarna efter ts flytt får ta ställning till om boendet och umgänget kan ske oförändrat trots flytten eller om det behövs föträndringar. I det här fallet låter det inte som om det behövs några förändringar eftersom flytten inte går långt. Något skolbyte behöver det förmodligen inte heller bli även om flytten skulle gå till en annan kommun eftersom det råder fritt skolval i Sverige. I allra värsta fall blir skolbyte nödvändigt men det är ju inte annorunda än för barn i kärnfamiljer som flyttar. De tvingas ju också byta skola ibland av byråkratiska skäl om föräldrarna flyttar.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (skitsnack) skrev 2017-06-18 20:00:58 följande:

Aldrig hört värre skitsnack.

Det finns inte någonting som "flyttförbud" i Sverige. Vuxna föräldrar får flytta bäst de vill. Även om de är föräldrar. Umgänge och boende bestäms sedan utefter de förutsättningar som råder beroende på var föräldrarna bor.

I ts fall så innebär det att föräldrarna efter ts flytt får ta ställning till om boendet och umgänget kan ske oförändrat trots flytten eller om det behövs föträndringar. I det här fallet låter det inte som om det behövs några förändringar eftersom flytten inte går långt. Något skolbyte behöver det förmodligen inte heller bli även om flytten skulle gå till en annan kommun eftersom det råder fritt skolval i Sverige. I allra värsta fall blir skolbyte nödvändigt men det är ju inte annorunda än för barn i kärnfamiljer som flyttar. De tvingas ju också byta skola ibland av byråkratiska skäl om föräldrarna flyttar.

Det var väl det jag skrev? Att ingen av föräldrarna kan flytta och förvänta sig att det inte kan påverka den sen tidigare gjorda uppgörelsen. Självklart får man flytta, men man ska vara medveten om att det kan komma att påverka umgänget. Och barnet får man faktiskt inte skriva på ny adress utan godkänd flyttanmälan då alla större beslut om barnet, såsom boende och skola, ska fattas gemensamt vid gemensam vårdnad. Fritt skolval gäller inte fullt ut för kommunala skolor då dessa i första hand måste se till kommunens invånare och i andra hand kan ge plats åt barn från andra kommuner.
Svar på tråden Flytt till annan kommun - pappan vägrar skriva på flyttanmälan