• Mandelskorpan

Barns egna ansvar för pengar - hur öka på det?

Har tänkt att barnen så småningom ska få ta eget ansvar för barnbidraget och därmed alla inköp av kläder, skor mm mm. Tänkte också att detta ansvar successivt ska slussas över på barnet. Men hur?

Hur har ni gjort? Kan man räkna med att de klarar att hantera hela barnbidraget vid 13? Eller är 15 mer realistiskt? När har era barn fått konto och betalkort?

• Svar på tråden Barns egna ansvar för pengar - hur öka på det?
  • Linnis92

Jag fick tillgång till barnbidraget och bankkort när jag var 14. Gick galant.

• trilskas

Kan väl ge barnet mer o mer ansvar i att tex köpa hem hygienprodukter till sig själv. Eller tex enbart kläder till barnet först, sedan utöka med ytterkläder och skor etc. Så ta lite i taget tänker jag.

• Imsevimse77

Sonen är 7 år och har precis fått eget bankkort! Han får 90kr i månaden i månadspeng och sedan får han extra för uppgifter hemma. För de pengarna ska han köpa lördagsgodis och dricka. Och sen försöka spara om det är något speciellt han vill ha.

Vi använder oss utav appen veckopengen.

• Venica
    Mandelskorpan skrev 2017-06-15 11:16:29 följande:

Har tänkt att barnen så småningom ska få ta eget ansvar för barnbidraget och därmed alla inköp av kläder, skor mm mm. Tänkte också att detta ansvar successivt ska slussas över på barnet. Men hur?

Hur har ni gjort? Kan man räkna med att de klarar att hantera hela barnbidraget vid 13? Eller är 15 mer realistiskt? När har era barn fått konto och betalkort?

Tonåringen fick bankkort och 600kr i månaden när hon var 14. Och skulle då köpa det mesta själv utom ex vinterjacka o skor.
    Nu när hon är 16 år får hon 700 kr och har funderat på att höja, men å andra sidan betalar jag mobilabb, busskort och spotify plus mindre inköp av som hon vill ha (ex från rakhyvlar, hårinpackning från mataffären). Men hon sätter sprätt på pengarna fort så nu ville hon själv testa att dela upp den till veckopeng.

Hade själv hela studiebidraget när jag var 16 år men då skulle det räcka till allt, inkl busskort m.m.

Svårt det där tycker jag. Man får nog pröva sig fram vad ens eget barn är moget att klara av.
Svar på tråden Barns egna ansvar för pengar - hur öka på det?