• Anonym (Gjort fel?)

Berätta för sin partner om när man träffar ex!

Jag är frånskild och har en ny partner sedan två år. Vi bor inte ihop och träffas rätt sällan på mina barmveckor. Ikväll hade min dotter picknick med klassen och jag och hennes pappa och lillebror var med. Jag insåg efteråt att jag inte sagt till min kille att pappan skulle vara med ikväll. För mig är det fullkomligt odramatiskt, vi är fullkomligt över varandra, båda har nya relationer och vi har en bra fungerande föräldrarrelation avseende våra barn. Så för mig är det verkligen ingen stor grej att vi varit på avslutning och picnick ihop,

Men, jag har läst många trådar här om nya relationer efter skilsmässa och barn. Och jag har inte sagt till min kille att jag ska träffa ex:et i flera timmar idag. Det har inte varit medvetet, tvärtom är hans deltagande ointressant för mig, bra för barnen men jag skulle kunna slippa honom.

Men jag borde kanske ha sagt något till min kille... Han har aldrig verkar svartsjuk men ändå. Hur skulle ni som är nya i en uppbruten familj vilja ha det?

• Svar på tråden Berätta för sin partner om när man träffar ex!
  • Anonym (Man)

Hellre för mycket info än för lite info. Framstår det som att min partner skulle träffa sitt ex bakom ryggen på mig, för en picknick (dejt...?), skulle jag tycka det vore dåligt. Du vet ingen rök utan eld. Vet jag om det i förväg antar jag att det just är en picknick med barnen o inget annat...

• Anonym (?!)
    Anonym (Man) skrev 2017-06-14 23:16:11 följande:

Hellre för mycket info än för lite info. Framstår det som att min partner skulle träffa sitt ex bakom ryggen på mig, för en picknick (dejt...?), skulle jag tycka det vore dåligt. Du vet ingen rök utan eld. Vet jag om det i förväg antar jag att det just är en picknick med barnen o inget annat...

Vadå dejt? Står tydligt att det var med picknick med klassen och anhöriga.
  • Plupp73

Beror på vilken relation man har tillpartner och till ex. Min nuvarande partner hade inte sagt ett knyst om min exman och jag träffades och umgicks på klassresa, klassträff, föräldramöte osv. Det är något partnern utgår ifrån, jag vet knappt om jag ens berättar det....och skulle inte få frågor om det tror jag. Oladdat. Det är ju självklart att vi ses och pratar med varandra ide sammanhangen. Motsatsen vore ju otroligt underlig....

• Anonym (?!)
    Tycker definitivt inte att du har gjort något fel. Hade jag haft kontakt med min partner under dagen eller liknande och haft en konversation om mina dagsplaner så hade jag nämnt det, men inte liksom: "hej bara så du vet ska jag på avslutning med barnets pappa i flera timmar". Blir onödigt och onaturligt för min del iochmed att det är sådan självklar grej som föräldrar tar del av, men man gör väl som man bäst känner. 
  • dfsfdssffds

Det spelar väl ingen roll vad vi tycker eller hur vi känner, fråga honom direkt då det är han och hans känslor det gäller, jag påverkas inte ett dugg av att du har träffat ditt ex, din kille? det vet du bara om du frågar honom

• smulpaj01

Nej min partner behöver verkligen inte berätta om exet är med när de har nån aktivitet tillsammans med deras barn. Stör mig inte det minsta.

• Brumma

För mig hade det varit självklart att mamman var med på barnets aktivitet. Och att min man suttit tillsammans med mamman, barnet, syskon osv.

Så hade jag vetat att han skulle på em aktivitet för barnet hade jag även vetat att han umgicks med mamman. Inget som behövs berättas. (Å andra sidan hade han aldrig gått på en aktivitet utan att jag var med/körde)

Hade han valt att gå o fika med mamman utanför barnaktiviteter så hade jag förväntat mig att han berättade. Å andra sidan berättar vi alltid om vi skall göra ngt utanför arbete/hemmet eftersom det påverkar den som då är hemma med barnen. Och då berättar vi självklart vad vi ska göra och med vem.

Visste din partner om att du skulle på aktiviteten? Isåfall borde han veta att pappan med största sannolikhet. Visste han inte om att det var en aktivitet hade jag undrar Varför? Även om ni inte träffar varandra så mkt har ni kanske en pågående konversation under de veckorna?

• Anonym (x)

Bara du ts, vet om det här är något du skulle tycka vore jobbigt att berätta för din nuvarande partner eller ej.
    Om det inte känns jobbigt bara ointressant som du skriver så ser jag inte problemet.
    Men om du undanhåller informationen för att det känns jobbigt att berätta om så är det ett problem, känner man så så är det troligen för att man vet att det man undanhåller inte är riktigt ok, och då ska man ta sig en allvarlig fundering på varför det är inte ok och/eller varför man har problem med att vara öppen med det.

Så frågan är skulle du vara bekväm med att berätta det eller ej? 

Svar på tråden Berätta för sin partner om när man träffar ex!