Någon kunnig på bolån?
Jag o min man har precis flyttat tillbaka till Sverige efter att ha bott i ett annat nordiskt land i ett par år. Vi har tre barn varav minsta jag är mammaledig med nu.
Vi har båda jobbat i det andra landet, jag hade en årsinkomst på ca 300.000kr o min man ca 500.000kr. Ägde en villa som vi sålde innan vi flyttade, vår vinst av den som vi nu har som kontantinsats är 950.000kr.
Min man har nu fast anställning här i Sverige medan jag är mammaledig. Kommer påbörja en utbildning på distans i höst samtidigt som jag är mammaledig. Mannens årsinkomst nu är 420.000kr och min är föräldrapenningen.
Vi är ni inneboende och söker såklart eget, hus eller lägenhet. Kan även tänka oss hyresrätt men på den lilla orten vi bor o där äldsta går i skolan så finns det i princip inga hyresrätter alls...
Idag har vi tittat på en bostadsrätt o med vår kontantinsats skulle vi bara behöva låna ca 600.000kr till den. Kontaktade SBAB som sa att dom lånar ut NOLL kronor på grund av att jag är föräldraledig. Att vi har nästan en miljon själva redan förändrade inte saken.
Undrar nu om min man kan ta lånet själv utan att jag är med på det? Fast jag självklart bor i lägenheten också och betalar. Kan man göra så eller måste jag vara med om vi båda ska bo där? Eller finns det någon annan lösning?
Ja bluestep finns men det är ju högre ränta men får väl bli det om ingen annan lösning finns. Alternativet är att leta hyresrätt i en helt annan del av stan o tvinga sonen byta skola igen.
Känns så ledsamt. Vi har alltid skött vår ekonomi o aldrig haft betalningsanmärkningar o har så mycket pengar själva men ändå sitter vi här idag.
Hoppas någon kunnig har tips.