• TheBrewHouse1

Utmätning tredjepart

Hej! Jag har fått min bil utmätt och KF anser att det inte är min bil utan någon annans. (Den vars egendom KF tycker att bilen tillhör). Jag påvisade ägandeskapet och köpekontraktet. Jag har också betalat av bilen med vis Länsförsäkringar. Tingsrätten tyckte ändå inte att det var skäl nog för att det var min egendom.

Bilen står (stog), vid den andre mannens närhet vid utmätningen. Vi bor på olika orter. Har haft bilen avställd i ett garage.

Vad kan jag mer göra?

Bilen ligger ute för auktion på KF hemsida och jag vill förstås stoppa detta då det i nuläget inte anses vara min bil så jag kommer förlora hela värdet på bilen ... Känns helt sjukt.

• Svar på tråden Utmätning tredjepart
  • Snockan

Det enda du kan göra är att överklaga tingsrättens beslut till Hovrätten och se om de tar upp fallet. Hur du gör står i domen från tingsrätten. Du har bara 3 veckor på dig, därefter vinner tingsrättens beslut laga kraft och beslutet kan inte överklagas.

Det handlar inte om vem som äger bilen och betalar skatt och försäkring utan vem som brukar bilen. Dina chanser att få det prövat är små och du riskerar dyra rättegångskostnader.

• Franck på iPhone

Här står man sig nog i de flesta fall slätt, tyvärr.

Men till nästa gång tipsar jag om lag om lag om (1845:50 s 1.) handel med lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva. Som är en mycket gammal lag som många inte känner till. Den ger ett litet skydd till köparen i utmätningssituationer.

• sextiotalist
    Snockan skrev 2017-06-13 22:12:05 följande:

Det enda du kan göra är att överklaga tingsrättens beslut till Hovrätten och se om de tar upp fallet. Hur du gör står i domen från tingsrätten. Du har bara 3 veckor på dig, därefter vinner tingsrättens beslut laga kraft och beslutet kan inte överklagas.

Det handlar inte om vem som äger bilen och betalar skatt och försäkring utan vem som brukar bilen. Dina chanser att få det prövat är små och du riskerar dyra rättegångskostnader.

Ts skrev ju att bilen var avställd, dvs ingen brukade bilen just då.

Ts var du har för relation till denna person?
    Ägde eller hyrde personen garaget/p-platsen/fastigheten där bilen stod?

• TheBrewHouse1

Min far hjälper mig att hålla bilen under uppsikt. Den har stått i hans garage i 5 år. När han flyttade den, å mina vägar till ny lokalisation, tyckte kronofogden att det var han som brukade den och har den i sin ägo.

jag har avbetalt och köpt bilen. Stått för alla kostnader. Ingen har brukat bilen på 5 år...

• Anna37
    TheBrewHouse1 skrev 2017-06-13 21:50:54 följande:

Hej! Jag har fått min bil utmätt och KF anser att det inte är min bil utan någon annans. (Den vars egendom KF tycker att bilen tillhör). Jag påvisade ägandeskapet och köpekontraktet. Jag har också betalat av bilen med vis Länsförsäkringar. Tingsrätten tyckte ändå inte att det var skäl nog för att det var min egendom.

Bilen står (stog), vid den andre mannens närhet vid utmätningen. Vi bor på olika orter. Har haft bilen avställd i ett garage.

Vad kan jag mer göra?

Bilen ligger ute för auktion på KF hemsida och jag vill förstås stoppa detta då det i nuläget inte anses vara min bil så jag kommer förlora hela värdet på bilen ... Känns helt sjukt.

Vad är det för märke på bilen, modell? Tänkte gå in och kolla på KF sida.
  • sextiotalist

Om inte själva bilen är viktig för dig, så skriv ett papper på att du säljer bilen men att värdet av bilen kommer bli en skuld som din pappa har gentemot dig. Skicka in pappret till kfm så är det registrerad.

• Kjell2
    TheBrewHouse1 skrev 2017-06-14 22:28:55 följande:

Bilen stod på 'hans' område.

Lite sent nu med en dom från tingsrätten. Du kan överklaga och hoppas hovrätten kommer fram till något annat. Ta hjälp av någon som kan med argumentationen. Bra om du t ex kan visa upp på kvitton, betalninagr av skatt, försäkring, drift mm från dig.

Är det småskulder din far har så kan en lösning vara att du betalar hans skulder för att stoppa tvångsförsäljningen. Sen får din far betala tillbaka till dig.

• Kerubmamman

Om han flyttade den i samband med utmätningen kan de nog se det som att han försöker undanhålla egendom.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • TheBrewHouse1

Tack för all hjälp. Håller fortfarande på. Håller på med överklagan nu innan de säljer bilen.meller klubbar igenom att de får sälja bilen. Ska kontakta advokat. Tror de kan vara smart. Något tips på advokat i Göteborg?

• Annannnannaa

Du kan kontakta Familjejuristerna för rådgivning.

Juridisk hjälp kostar minst 1 000 kr/tim.

Vad är bilens värde?

Tänk på att du även får betala uppkomna kostnader i målet om du förlorar.

Överklagade du tingsrättens beslut i tid? (Inom 3 veckor).

• fragaenjure
    TheBrewHouse1 skrev 2017-07-17 15:22:26 följande:

Tack för all hjälp. Håller fortfarande på. Håller på med överklagan nu innan de säljer bilen.meller klubbar igenom att de får sälja bilen. Ska kontakta advokat. Tror de kan vara smart. Något tips på advokat i Göteborg?

Hej,

Tokigt läge.
    Som vi uppfattar det så är det säljaren som blivit utmätt, stämmer det?

Några funderingar:
    Undersökte du transportstyrelsens bilregister innan köpet?
    Kan det varit så att bilen köpts på avbetalning av säljaren och att bilen stod pant för ett billån med giltigt återtagandeförbehåll då du köpte bilen?
    Upprättade ni inget köpkontrakt sinsemellan?
    Har du inga transaktionsöverföringar som kan styrka ditt ägande av bilen vid sidan av registrering i transportstyrelsens bilregister?

Mvh, Juressons
Svar på tråden Utmätning tredjepart