• Anonym (ledsen)

Bonus är sjuk, han och mamman är där hela tiden

Vet att jag låter som en elak styvmamma nu, men jag kan inte hjälpa hur jag känner.

Jag är sambo med en man sen några år tillbaka. Han har två barn sen innan 13 år och 16 år. Jag har också två barn, lite yngre 8 år och 10 år, vi har inga gemensamma barn.

För tre veckor sen blev bonusen, 13-åringen svårt sjuk. Det var rätt kritiskt först och hon låg på intensiven i flera dygn. Såklart var min man och hennes mamma där dygnet runt. Nu mår hon bättre men ligger kvar på sjukhuset, på en vanlig barnavdelning. Tyvärr vet man inte om hon kommer att bli helt återställd, och man vet inte heller hur illa det kvarvarande kommer att bli. Vill inte gå in för mycket på detaljer.

Men, nu till mitt dilemma som jag skäms lite för. Min sambo är där hela tiden på sjukhuset. Och han är där men mamman. De är liksom en familj igen, där tillsammans med barnet. Jag tycker att de kan ju vara där växelvis, men han vill vara där så mycket som möjligt och det vill mamman med.

Nästan alltid när jag ringer honom så är hon där och jag hör att de pratat om vardagliga saker, planerat, pratar med vårdpersonal, pratat med bonus. Och det svider så i mig att han är där med exet och att de liksom blev familjen igen. Jag fattar att det kanske måste vara så, men jag klarar bra inte av det. 

Jag har varit där och hälsat på henne på sjukhuset flera gånger och då har mamman varit där också. Och jag känner mig så utanför och bortkopplad. Jag går här hemma ensam med mina barn och han är på sjukhuset med sitt barn och sitt ex. Han kommer hem ibland men åker snabbt tillbaka till sjukhuset igen. 

• Svar på tråden Bonus är sjuk, han och mamman är där hela tiden
  • Anonym (Tusse)

Tror du själv det är rätt läge att börja gaffla med honom nu? Hur tror du det påverkar er framtida relation, du får nog helt enkelt bita ihop!

Tar du hand om något av hans barn just nu? Om du gör det kan du alltid lägga fram det som argument, att du orkar inte sköta allt hemma 24/7. Men inte att "du får inte vara på sjukhuset med din dotter"

• Anonym (Jag...)

Har mycket svårt att känna empati med någon som efter flera år fortfarande är svartsjuk på ett ex!
    Självklart ska han vara där varje dag, likaså barnets mamma och äldre syskonet.
    I detta läge ÄR du inte lika viktig och så ska det vara såklart.

Klarar du inte detta kanske det är läge att bryta med sambon, i annat fall får du bita ihop och leva som ensamstående på obestämd tid. Några andra alternativ finns tyvärr inte.
    Hoppas hon tillfrisknar

• Anonym (Bra pappa)

Kan föreställa mig att det är riktigt jobbigt för dig, men det låter ju onekligen som att barnet är riktigt dålig. Som alltid är barnens bästa de viktigaste, så tycker du ska vara stolt över din man som tar hand om sitt barn. För barnet är det ju dessutom kanske extra tryggt att ha bägge sina föräldrar närvarande. Ni har inga gemensamma barn dessutom, vilket gör att han inte "behöver" vara hemma så mycket hos dig just nu. Rent krasst. Försök härda ut och visa förståelse, tror du vinner på det i längden.

• Anonym (....)

Det är sånt här jag är rädd för och tvekar inför att ändra min livssituation just när jag läser sånt här.

Har ofta dessa tankar hur det blir när sambo o ex måste ha kontakt och det blir ju väldigt mkt med tanke på skolavslutningar, julavslutningar,födelsedagar, konfirmation, student, dop och bröllop. Tar aldrig slut...

Så jag förstår din känsla ts. Och förstår det är en jobbig sits. Men nu är ni mitt uppe i det. Vänd på det. Om det varit ett av dina barn. Då hade du velat vara där jämt och förmodligen ditt ex också..

Kram

• Anonym (Nubb)

Sjukdom är ju en av de saker i livet vi inte kan välja bort. Så klart det blir en jobbig tid men vad är alternativet?

Hoppas tjejen blir frisk! Under tiden är det bästa du kan göra att hålla dig i gång, hitta på saker att göra, sitt inte bara hemma och "vänta"!

• sextiotalist

Här är ett tillfälle där man ska backa rejält, det är inte en familj som de var innan. Nu är det ett barn med sina föräldrar.

Att man småpratar under tiden är ju nödvändigt och troligen rogivande för både flickan och föräldrarna.

Jag är rätt säker på att din sambo, flickans pappa, är tacksam för att du ger honom utrymmet han nu behöver med sin dotter,

Att det sedan svider och känns trist, det är helt OK, det är dina känslor och dom har du rätt till. Men du är inte exkluderad, det är bara inte din arena för tillfället

• Froken Lokens

Så du tycker att din man ska lägga mer fokus på dig som är en frisk vuxen och mindre fokus på sitt sjuka barn? Låter det logiskt?

• Anonym (Släpp)

Just nu handlar det inte om dig.

Stötta så gott du kan på det sätt pappan vill.

• Anonym (E)

Du får helt enkelt se till att bita ihop. Din sambo och hans ex har ett barn ihop som är sjuk, och barnet vill nog ha båda sina föräldrar där hos sig just nu. Det betyder inte automatiskt att de kommer att gå tillbaka till att vara en liten familj. Det är ju inte som att de umgås "bara för att".

Exet kommer alltid att vara en del av sambons liv pga. barnen. Skulle du inte själv vilja vara med ditt barn så mycket som möjligt om det låg på sjukhuset?

Var där för din sambo istället. Bit ihop, håll ställningarna hemma. Var ett stöd för 16-åringen om hen vill och behöver det. Ta hand om dina egna barn.

"This too shall pass".

• Mrs Moneybags

Det här är en riktigt tuff situation, men det är inte du som står i centrum för det jobbiga, det är din sambos barn.

Försök att se saker ur barnets synvinkel, så kanske det blir lättare att hålla ut.

Barnet behöver sina föräldrar just nu, så mycket som möjligt. 

Min mamma brukar säga att man alltid är gift med den man har barn med - ironiskt, förstås, men det ligger något i det. Man kommer alltid att behöva ha någon slags relation till den man har barn med, man träffas då och då under årens lopp och man behöver komma överens under barnens uppväxt. Det är en utmaning för alla parter. 

Jag hoppas ditt styvbarn mår bättre snart!!

Svar på tråden Bonus är sjuk, han och mamman är där hela tiden