Bästisens mamma säger att det är fel i huvudet på mitt barn
Jag har en dotter som precis har fyllt 7 och som nyligen har diagnosticerats med ADHD. Hon känner själv att hon är lite annorlunda och är ledsen för det, därför har vi börjat med medicin och det verkar hjälpa henne mycket. Hon har en kompis som hon leker mycket med både i skolan (förskoleklass) och på vår gård. De är också hemma hos varandra ibland. De hamnar ofta i luven på varandra, men sedan blir de sams igen efter en stund.
Nu var min dotter väldigt ledsen idag, för kompisen berättade att hennes mamma hade sagt att det är något fel i huvudet på min dotter. "Min mamma säger att det är fel i huvudet på dig". Jag var med när hon sa det, och jag blev alldeles tagen på sängen och visste inte hur jag skulle reagera just i stunden. Det var så elakt, liksom. Det var uppenbart att det inte var sagt på något pedagogiskt sätt för att förklara hur somliga kunde ha svårt med vissa saker. Min 7-åriga dotter blev jätteledsen av detta, grät och ville hoppa ut genom fönstret så att hon skulle dö. "Jag är bara en så dum unge, döda mig, ingen tycker ju om mig ändå, jag vill dö". Helt ärligt så verkar det som om bästisens pappa är väldigt snäll, men mamman verkar faktiskt ganska kall och snipig, eller vad jag ska säga.
Mitt hjärta går i bitar och jag blir alldeles illamående. Jag är så dålig på att hantera sådant här. Jag måste ju ta upp ämnet med bästisens föräldrar och be dem att inte säga så elaka saker, för bästisen säger ju allt sånt både till min dotter och till klasskompisarna som då retas. Och förklara varför hon blir lite sprallig ibland. Men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig diplomatiskt, jag skulle själv aldrig säga något sådant om ett annat barn till min dotter. Om andra barn har någon funktionsnedsättning eller diagnos så förklarar jag ju att de har svårare för vissa saker eller så, jag säger ju inte på ett spydigt sätt att det är fel i huvudet på dem.
Jag är rädd att jag ska låta otrevlig när jag påtalar det olämpliga i ett sådant uttalande, för jag vill ju inte ställa till det så att vi föräldrar blir ovänner. Då skulle mamman säker både förhindra min dotter att hälsa på hos dem, och inte låta sin dotter komma hit till oss. Då skulle min dotter bli hur ledsen som helst. Men jag tycker det var både elakt och olämpligt, och har svårt att bara låta det passera.
Hur ska jag uttrycka mig? Eller ska jag låta det vara och inte ta upp det? Kanske har lugnat mig imorgon...