• Mormor2B

Betänketid

Hej lite råd är ni snälla. Jag o min man skilde oss för snart 6 månader sedan. Nu är betänketiden snart slut. Då ska jag eller vi skicka in ännu en ansökan? Måste vi skriva under på samma papper? Kostar det igen? Persinbevis? Visst är det samma tingsrätt? O en sak till, kan man ändra bodelning? För han lovade en massa saker o sen efter jag skrivit på så ändrade han sej så klart.

• Svar på tråden Betänketid
  • lilly

Det räcker att en av er ansöker om fullföljd. Det finns ingen blankett för det utan det räcker att du skriver något i stil med "Efter betänketidens slut yrkar jag på att tingsrätten dömer till äktenskapsskillnad mellan mig (namn och personnummer) och (ex makes namn personnummer)." Samtidigt ska det skickas in nya personbevis med ändamålet skilsmässa. Det sker till samma tingsrätt som ni skickade in er första skilsmässoansökan och kostar inget. Det finns dock mallar man kan använda sig av:
    www.domstol.se/Publikationer/Blanketter/Beg%C3%A4ran%20om%20fullf%C3%B6ljd%20av%20skilsm%C3%A4ssa.pdf

www.goteborgstingsratt.domstol.se/Domstolar/goteborgstingsratt/Dokument/ANS%C3%96KAN%20OM%20FULLF%C3%96LJD.pdf

Har ni upprättat ett bodelningsavtal själva? I så fall kan du gå till domstol med det och kräva att han fullgör sin del. 

Svar på tråden Betänketid