• Petite Dudute

Hur får man tidigt vaginalt ultraljud?

Jag är 40+ och vill veta så fort som möjligt om det finns ett hjärta som slår och om embryot sitter på rätt ställe. Har inte valt mödravårdscentral än och undrar om det kan hänga på vart jag går..? Jag är i vecka 5.

• Svar på tråden Hur får man tidigt vaginalt ultraljud?
  • fond

Hej

Vecka 6 brukar de vänta till. Jag såg ett tydligt hjärta i vecka 6 + 3

Tror du måste försöka få tag på någon privat klinik, tveksamt om de annars tar sig tid så tidigt.

• Stoet

Man bokar ett privat ultraljud hos en gyn. Svårare än så är det inte. Men om du ska kunna se ett hjärta får du vänta några veckor, för att vara säker. Boka kan du ju göra nu.

• Jsv17

Mvc gör i princip aldrig, om det inte finns väldigt särskilda skäl så boka privat och betala för det är mitt råd.

• Tino
    Petite Dudute skrev 2017-06-12 07:47:59 följande:

Jag är 40+ och vill veta så fort som möjligt om det finns ett hjärta som slår och om embryot sitter på rätt ställe. Har inte valt mödravårdscentral än och undrar om det kan hänga på vart jag går..? Jag är i vecka 5.

Tidigt VUL ingår inte i standardprogramet för gravida. Anledningen är att det ofta inte behöva. Att förhindra missfall så tidigt går inte. Har man utomhavandeskap brukar man få väldigt ont. Däremot får kvinnor som blivit gravida efter assisterad befruktning (tex IVF) alltid ett ultraljud innan de skrivs ut från fertilitetskliniken. Kvinnor aom har varit med om upprepade missfall kan också få tidiga ultraljud. Inte för att man kan förhindra missfall utan för att lugna.

Har man inte gjort IVF eller varit med om upprepade missfall men ändå vill göra tidigt ultraljud kan man antingen betala privat eller åka till akuten och säga att man blöder jättemycket och har jätteont. Jag röstar ju på det första alternativet, alltså betala privat för VUL. Jag gjorde VUL i V8 (pga IVF). Då kunde man se ett hjärta slå. Jag gjorde även i V6 (pga misstänkt utomhavandeskap). Jag tycker att V6 egentligen är lite tidigt. Kan du vänta till vecka 8-9 så kan du se embryot mer tydligt. :) Lycka till!
  • Carambolan

Det kostar typ 500 spänn. Bara att boka och betala hos valfri gynekolog :)

• Nykär15
    Petite Dudute skrev 2017-06-12 07:47:59 följande:

De rekommenderar att man väntar till 8+ innan man gör ett VUL för att enklare kunna se så allt ser bra ut. Vet att vissa gör från 6+ men har man otur syns inget hjärta ännu då och man blir orolig i onödan. 

Vet inte vart du bort så svårt tipsa om vart du vänder dig, men det är i stort sett alltid privat då vanliga mödravården inte brukar erbjuda det (några få ställen gör det om man har tur men vet inte hur det är där du bor)

• Petite Dudute

Tack för alla svar! Då bokar jag hos någon gynekolog.

Jag har gjort en IVF-behandlig tidigare men den här gången fungerade det utan.

Förra gången fick jag se ett hjärta slå i vecka 6 och det kändes väldigt betryggande. Nu fick jag lite panik inför tanken på att behöva vänta ända till vecka 18.

Svar på tråden Hur får man tidigt vaginalt ultraljud?