Springmask, snälla hjälp!
Jag är gravid i vecka 36 och upptäckte för en tid sedan att jag fått springmask. Har världens springmask fobi och får spader när syskonbarnen har det, hade det själv för 9 månader sedan och då smittades jag av mitt syskonbarn. Jag har en dotter på 3 år som inte klagat på kli i rumpan tidigare och inte hittat några levande maskar i avföringen (hon har blöja) så uteslöt att hon smittat mig.
Har mått så fruktansvärt dåligt och detta har verkligen tagit på mitt psyke och i princip det enda jag tänker på under min vakna tid :( Det är nästan så illa att jag inte kan glädjas åt bebben i magen och gråter lite till och från vissa dagar (mycket hormoner också). Jag har följt alla råd, men enbart för min egen del...duschar kroppen varje morgon, städar sovrum, badrum och toa varje dag, byter sängkläder varje dag, städar övriga rum var 3e dag och slänger handduk, kläder och underkläder i tvätten så fort det använts. Sanerade dessutom hela huset då jag upptäckte det...hur noga ska man egentligen vara? Hur hysterisk? Någon som menade att så fort man drar ner brallan så börjar det flyga maskägg och man är i princip körd, innebär inte detta att man har maskägg utanpå kläderna hela tiden? Och om man duschar varje morgon, finns det ändå kvar ägg som eventuellt kan ramla ut under dagen? Förstår inte riktigt hur det funkar så blir extremt frustrerad. Dottern, 8 dagar efter att vi tagit första kuren så sa hon att hon hade ont i rumpan och att hon ville duscha rumpan men sen när jag frågade igen skrattade hon och sa nej...vet inte om det är en grej nu hon fått för sig och driver med mig, tänker att man är nog lite mer gråtfärdig om det kliar eller gör ont....sen klagar hon fortfarande inte nattetid utan detta har hon sagt under dagen. Idag märkte jag däremot något vitt i hennes bajs som var drygt 1 mm men den var kritvit och rörde sig inte....borde väl röra på sig om jag bytte på henne direkt? + att det låg som på bajset och inte i, tänkte att det ser mer ut som ihoprullat papper som kan ha fastnat i rumpan och kommit ut i blöjan? Har verkligen panik, speciellt efter idag...vill inte ha mask när bebis kommer och orkar verkligen inte med den här städningen en omgång till :( Vi tar andra dosen om 3 dagar och tänkte kanske ta en tredje en vecka efter det, vad tror ni om det? Tacksam för svar