• yallayalla

Ni med mycket sammandragningar, tidig graviditet!

Hej! Jag väntar mitt fjärde barn och har börjat märka av sammandragningar sen 1 v tillbaka. Är nu i vecka 14+1. Har inte märkt av detta mina tidigare graviditeter såhär tidigt..

Vissa dagar kommer det fler, de gör inte ont. Jag har ett ganska fysiskt tungt jobba där det förekommer vissa lyft.

Fler som har/har haft sammandragningar så tidigt i graviditeten? Vad jag kunnat läsa mig till så är det inget farligt, men känns obehagligt att det börjar så tidigt.

• Svar på tråden Ni med mycket sammandragningar, tidig graviditet!
  • lövet2

Med mitt andra barn fick jag sammandragningar så där tidigt. Det blev en ganska jobbig graviditet, för jag fortsatte ha sammandragningar ända tills barnet var fött. De sista 2 månaderna kunde jag knappt gå, eftersom det drog i hop sig så fort jag rörde mig. Men sonen var fullgången och mådde bra.

• yallayalla
    lövet2 skrev 2017-06-11 14:51:19 följande:

Med mitt andra barn fick jag sammandragningar så där tidigt. Det blev en ganska jobbig graviditet, för jag fortsatte ha sammandragningar ända tills barnet var fött. De sista 2 månaderna kunde jag knappt gå, eftersom det drog i hop sig så fort jag rörde mig. Men sonen var fullgången och mådde bra.

Usch! Det låter inget vidare.. Jobbade du hela graviditeten eller fick du bli sjukskriven? Jag vill verkligen fortsätta jobba så länge det går. Men känns märks att sammandragningarna blir värre de dagar jag jobbat ????
  • lövet2
    yallayalla skrev 2017-06-11 16:25:58 följande:
    Usch! Det låter inget vidare.. Jobbade du hela graviditeten eller fick du bli sjukskriven? Jag vill verkligen fortsätta jobba så länge det går. Men känns märks att sammandragningarna blir värre de dagar jag jobbat ????
    Jag jobbade fram till 6:e månaden. Sedan sjukskrev jag mig själv, eftersom sammandragningarna började göra ont. Det var en period just då, när det nästan var omöjligt att bli sjukskriven som gravid, så ingen läkare ville skriva på något.
  • Fiansess

Jag har väldigt mycket sammandragningar och den senaste veckan har de börjat göra ganska ont. Är nu i vecka 26+ och haft det sedan vecka 12-13 ungefär.... Flera varje dag, men som oftast går över vid vila och är lättare på lediga dagar.

Jag har klarat av att arbeta 100% hela tiden. Nu har jag precis blivit beviljad grav.penning pga tungt och stressigt jobb (landstinget) och kommer ta det från o med vecka 31+ vilket är det mesta man kan få. Jag tar nu också ut mina 4 veckor semester så kommer bara jobba en vecka till. Ska bli så skönt att äntligen få gå hem. Det är möjligt att jag hade klarat lite till, men just nu längtar jag och hoppas få må bra resten av tiden. Har en del andra komplikationer också som gör att jag nog inte orkar en dag till.... Eller så är det för att jag är så inställd på det :).

• Anonym (jo har allt en hel del redan)

Hade så med mitt andra barn med, började redan v 11-12 med foglossning och sammandragningar...hade förvärkar de 7 sista veckorna med honom, ca var 7-10 minut och som satt i ungefär en minut åt gången...fick ta semester då jag ändå inte blev sjukskriven, pissjobbigt...

Nu är jag gravid i v 14+2 och har börjat få sammandragningar med...dock inga känningar i fogarna än tack o lov. Har det värst på em/kvällen då det gör ont att gå och resa sig för magen blir helt hård. Magen är redan stor med så känner mig otymplig redan. Min bm har dock sagt att hon sjukskriver mig i slutet om det blir så illa som sist, så jag får vila. 

Svar på tråden Ni med mycket sammandragningar, tidig graviditet!