• Anonym (Ledsen)

Bonus har sagt att vi inte får skaffa barn.

Min sambo har barn sen tidigare, inte jag. Vi försöker sen en tid tillbaks att få ett gemensamt barn ihop.

Allt flyter på bra med hans barn som vi har vv, trodde jag.

Men igår så dök det fram en massa konstiga ultimatum eller snarare utpressning från bonus håll. Nu vet inte hen att vi försöker få barn men uttryckte till sin pappa att hen flyttar hem till sin mamma på heltid ifall han skaffar ett till barn med mig.

Jag bryr mig egentligen inte för det där är inget som ett barn kan eller ska bestämma men min sambo blir såklart ledsen. Det stressar mig lite för jag vet att han gör allt för sitt barn.

Hur bemöter jag detta? Är i desperat behov av tips.

• Svar på tråden Bonus har sagt att vi inte får skaffa barn.
  • Carambolan

Bemöt det med kärlek och trygghet. Jag gissar att det är ett symptom på osäkerhet över den nya familjesituationen snarare än en vilja att bestämma.

• Anonym (Nepp)

Visserligen är det absolut inget beslut som ett barn har med att göra men jag hade inte skaffat barn med en man som har barn sedan tidigare. Bäddat för problem och kriser.

Pappan/din sambo får prata med sitt barn och berätta att det är ett vuxet beslut mellan han och hans sambo (du).

• Anonym (Ledsen)
    Carambolan skrev 2017-06-11 11:07:18 följande:

Bemöt det med kärlek och trygghet. Jag gissar att det är ett symptom på osäkerhet över den nya familjesituationen snarare än en vilja att bestämma.

Ja jag resonerar likadant och försöker pusha min sambo på samma sätt. Men jag är mer orolig för honom, han trippar alltid på tå för sitt barn och ex. Kanske det jag är mest rädd för, att han inte längre vill av rädsla för att förlora sitt barn.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nepp) skrev 2017-06-11 11:08:48 följande:

Visserligen är det absolut inget beslut som ett barn har med att göra men jag hade inte skaffat barn med en man som har barn sedan tidigare. Bäddat för problem och kriser.

Pappan/din sambo får prata med sitt barn och berätta att det är ett vuxet beslut mellan han och hans sambo (du).

Det kan nog vara svårt men i mitt fall har det funkat väldigt bra att träffa en man med barn. Bonus o jag har klickat sen start, det här tror jag är en kris som har satt sig hos bonus sista tiden. Vi gör inget för att göra hen osäker men det kan vara omgivningen som har sagt nåt som har gjort bonus svartsjuk.
  • Anonym (Gå vidare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-11 11:15:44 följande:

Det kan nog vara svårt men i mitt fall har det funkat väldigt bra att träffa en man med barn. Bonus o jag har klickat sen start, det här tror jag är en kris som har satt sig hos bonus sista tiden. Vi gör inget för att göra hen osäker men det kan vara omgivningen som har sagt nåt som har gjort bonus svartsjuk.

Det går ju INTE bra om han trippar på tå.för exet och bonus. Det kommer bara bli 100 resor värre när ni får.ett gemensamt barn. Han kommer ju hela tiden kompensera bonus för att hen måste leva m bebisen. Redan när du är gravid så kommer du märka att både xet och bonus går före dig och ert barn. Att vara nummer 3 i hans prioriteringslista fungerar väl när man är vuxen. Men att låta en bebis växa upp i en så trasig familj med en så osäker pappa är inte ok. Du kommer må piss.

Tro mig. Välj en kärnfamilj. Eller vänta med barn tills din.sambo inte är så osäker och vek.

Att vänta barn md någon är underbart. Men inte om man ska känna sig skyldig och ensam i det.
  • Osäkertjejhon

Känner igen det där. Barnet sa skaffar vi barn så flyttar hen. Vi hade barnet varannan vecka först nu varannan helg.. men det var lite för mamman tog det kasst med. Är lååång problematik i detta inte bara vi skulle skaffa barn. Jag är nu gravid, hen tog det inte bra ibörjan men vi har inte gjort så stor grej av det. Hen har nu några veckor senare börjat komma med namnförslag mm. Med andra ord så kan det ändra sig men då måste pappan vara stark och visa att pappa vill ha barn med dig och barnet inte kommer kunna ändra på det. Finns det fler barn på mammans sida? prata med din sambo om dina oroligheter. Jag var orolig över min sambo inte skulle vilja ha barn längre med mig. Min sambos åsikt var att barn inte får bestämma om det blir fler barn eller inte(det får man ju inte göra i en kärnfamilj).

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2017-06-11 11:49:14 följande:
    Det går ju INTE bra om han trippar på tå.för exet och bonus. Det kommer bara bli 100 resor värre när ni får.ett gemensamt barn. Han kommer ju hela tiden kompensera bonus för att hen måste leva m bebisen. Redan när du är gravid så kommer du märka att både xet och bonus går före dig och ert barn. Att vara nummer 3 i hans prioriteringslista fungerar väl när man är vuxen. Men att låta en bebis växa upp i en så trasig familj med en så osäker pappa är inte ok. Du kommer må piss.

Tro mig. Välj en kärnfamilj. Eller vänta med barn tills din.sambo inte är så osäker och vek.

Att vänta barn md någon är underbart. Men inte om man ska känna sig skyldig och ensam i det.
    Jag och hans barn är hans prioriteringar så jag är inte orolig på så sätt ifall vi får barn. Men jag vill på något sätt stötta honom till att inte bli så himla ledsen över bonus utpressningsförsök. Har tom bett honom att tala med exet om det här så att bonus inte kan spela ut sina föräldrar, hans ex är en vettig kvinna så tror inte hon går med på det ändå.

Tror det hade varit samma sak om det vart en kärnfamilj, bonus är van med att få all uppmärksamhet o varit omgivningens minsting. Tror att det är där skon klämmer.

Är det här vanligt eller ovanligt?
  • Anonym (Ledsen)
    Osäkertjejhon skrev 2017-06-11 12:06:21 följande:

Känner igen det där. Barnet sa skaffar vi barn så flyttar hen. Vi hade barnet varannan vecka först nu varannan helg.. men det var lite för mamman tog det kasst med. Är lååång problematik i detta inte bara vi skulle skaffa barn. Jag är nu gravid, hen tog det inte bra ibörjan men vi har inte gjort så stor grej av det. Hen har nu några veckor senare börjat komma med namnförslag mm. Med andra ord så kan det ändra sig men då måste pappan vara stark och visa att pappa vill ha barn med dig och barnet inte kommer kunna ändra på det. Finns det fler barn på mammans sida? prata med din sambo om dina oroligheter. Jag var orolig över min sambo inte skulle vilja ha barn längre med mig. Min sambos åsikt var att barn inte får bestämma om det blir fler barn eller inte(det får man ju inte göra i en kärnfamilj).

Skönt att höra att man inte är ensam och grattis till graviditeten! Jag har fått för mig att det är rätt vanligt, jag kommer från kärnfamiljen och var helt knäckt när jag fick veta att jag skulle få ett syskon. Tror liksom inte att det bara är så i bonusfamiljer. Hur gammal är din bonus?

Jobbigast tycker jag är att man inte vill lägga sig i lika mycket när det inte är ens egna barn.

Härligt att det börjar lugna ner sig för er, tror att det gör det ifall man inte gör så stor grej av det. Har sagt det till min sambo också.

Min bonus har inga syskon sen tidigare så det är väl där rädslan ligger. Jag tror att tankarna har kommit i sociala sammanhang där omgivningen har pratat mycket om att det vore så kul ifall vi fick barn. Bonus har snappat upp det tror jag.
  • Anonym (.liuyg)

Att älska sin bonus som vissa kan göra är ofta HELT annorlunda än att älska sitt eget barn.

Att bonus nu säger att ni inte får bottnar i, som ni ju förstår, i hens egen osäkerhet. Om du tar dig tid att hitta på kul saker med bonus, i högre grad om du redan nu gör det, så kan ni kanske prata om det som ska ske, du kan säga att du är så glad att ditt barn kommer att få bonusen som syskon osv.

Din sambo måste ta sig i kragen dock, det går inte an att han jamsar runt som en mes och inte vågar ta diskussionen. Tala om för honom att han är elak mot barnet som inte tar hens oro på allvar. Han måste prata med bonus och stå fast vid att fler barn eller inte är ditt och hans beslut, men att det beslutet inte innebär mindre kärlek för bonus eller att bonus blir utesluten. Låt bonus vara delaktig i så mycket som möjligt, kanske ska bonus få vara med och bestämma om bebisens rum? Köpa lite kläder eller någon leksak till bebisen? Är bonus så pass stor så man kan be bonus sy en liten gose eller så? Kan man ge bonus en tröja med storasyster/bror på? Eller tom Världens bästa storasyster/bror?

• Anonym (Ella)

Ditt liv,ditt beslut.Vad din mans barn säger ,ska inte påverka ditt liv.Kör på -det som är viktigt för DIG.

Svar på tråden Bonus har sagt att vi inte får skaffa barn.