• Rutankajutan

Hur mycket leker ni med era barn?

Som rubriken lyder, hur mycket leker ni med era barn ? Gärna helt ärliga svar.

Jag har en dotter på nyss fyllda 3 år & jag har dåligt samvete varje dag att jag inte leker mer med henne mer. Jag tycker det är sååå tråkigt att sitta på golvet & leka med bilar eller vad det nu kan vara, även kurragömma tror jag att jag spyr på snart! Däremot älskar jag att göra andra saker med henne, som att ha picknick åka till lekland,cykla, bada,läsa osv. Men just sånna där lekar där lekar, de avskyr jag.

Jag tar en kort stund varje dag & är med på något som hon vill. Och även hennes pappa & storebror leker med henne. Men det känns så fjuttigt från min sida.

Vi umgås ju väldigt mycket & gör andra saker!

• Svar på tråden Hur mycket leker ni med era barn?
  • Anonym (A)

Om du gör annat med henne räcker nog det. Pappa och bror leker ju också med henne. Ni kan ju också testa andra lekar, till exempel kull eller ngn annan lek.

• legomum

Jag brukar leka en stund varje dag med dem (3½ åringar) . Ofta inte alls så som de vill, är mest med i starten av leken och sedan går jag. Har ju annat att fixa med som tar tid tex matlagning, tvätt, städ osv.

De leker väldigt bra tillsammans så jag har det väldigt bra där.

• fluu

Min mamma lekte aldrig med mig och inte blev jag traumatiserad för det. Min mamma spenderade däremot väldigt mycket tid med mig. Jag fick alltid vara med och var aldrig i vägen och hon har alltid tagit mig på allvar. Vi gjorde "riktiga" grejer som att baka, promenera, laga mat och framförallt så pratade vi mycket. Jag är så glad och tacksam över det.

Vuxna som lekte med en fast att de tyckte att det var tråkigt var ju ändå värst och det blev aldrig bra.

När dottern (5 år) var mindre lekte vi mycket, för jag tycker att det är roligt att leka med småungar. Nu leker vi däremot inte så mycket för dottern tycker att det är roligare och ger mer att göra riktiga grejer och att upptäcka tillsammans, och det tycker jag också är roligast.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammalovis

Det känns som att jag får skämmas för att jag ytterst sällan leker med mina barn, men å andra sidan pendlar de mellan att leka med varandra och att leka var och en på sitt håll, så det känns som att behovet är mycket mindre än när man bara hade ett barn. Det är ytterst sällan de klagar på att de har tråkigt. Sedan kan jag väl tycka att vi borde göra mer ihop, men det går i perioder vad som blir av. Däremot är vi ofta tillsammans i vardagsrummet när de äldre bygger med lego eller ser på tv och lillebror har ju alla sina saker här.

Varje dag pratar vi på väg till och från förskola/skola om dagen och vi äter alltid middag ihop på vardagarna, så samtalsbiten får de, men att vi leker, spelar och läser blir det mindre av. Det var lättare innan lillebror blev rörlig, nu måste vi stänga in oss om vi ska få spela eller läsa i lugn och ro och då krävs det ju att båda föräldrarna är hemma.

Jag är fl två dagar i veckan med de två yngsta och när vi går till öppna förskolan så sitter jag självklart med på golvet när de leker och vi kan läsa. Hemma blir det mycket annat som ska göras, då jag har ett intensivt jobb och orken tryter även om jag är lite piggare nu. Men visst händer det att mellan får vispa pannkakssmet och våfflor. I helgen har jag i alla fall gjort ett legobygge med mellantösen. Sambon busar mer med barnen.

• Misscaswell

Leker sällan med min 1,5-åring. Sjunger och läser böcker gör jag, men leka med bilar och sånt får han göra själv. Sen är jag ofta närvarande ändå liksom, om han vill ha respons på något som händer medan han leker.

• Fru Ve

Jag leker helst inte alls. Gör däremot annat som att gå ut med dem och cykla, följa med till lekparken, läser bok, spelar spel etc. Men leka? Nej jag har noll fantasi! Mina barn är 9, 5 och 3 månader.

• Anonym (Nopp)

Leker aldrig någonsin.

• Alexi
    mammalovis skrev 2017-06-11 10:55:19 följande:
    Det känns som att jag får skämmas för att jag ytterst sällan leker med mina barn, men å andra sidan pendlar de mellan att leka med varandra och att leka var och en på sitt håll, så det känns som att behovet är mycket mindre än när man bara hade ett barn. Det är ytterst sällan de klagar på att de har tråkigt. Sedan kan jag väl tycka att vi borde göra mer ihop, men det går i perioder vad som blir av. Däremot är vi ofta tillsammans i vardagsrummet när de äldre bygger med lego eller ser på tv och lillebror har ju alla sina saker här.

Varje dag pratar vi på väg till och från förskola/skola om dagen och vi äter alltid middag ihop på vardagarna, så samtalsbiten får de, men att vi leker, spelar och läser blir det mindre av. Det var lättare innan lillebror blev rörlig, nu måste vi stänga in oss om vi ska få spela eller läsa i lugn och ro och då krävs det ju att båda föräldrarna är hemma.

Jag är fl två dagar i veckan med de två yngsta och när vi går till öppna förskolan så sitter jag självklart med på golvet när de leker och vi kan läsa. Hemma blir det mycket annat som ska göras, då jag har ett intensivt jobb och orken tryter även om jag är lite piggare nu. Men visst händer det att mellan får vispa pannkakssmet och våfflor. I helgen har jag i alla fall gjort ett legobygge med mellantösen. Sambon busar mer med barnen.
    Åh vad din beskrivning känns igen. Precis samma nivå har jag. Jag är urdålig på att leka. Men vi pratar när vi går till och från skolan, vi äter nästan alltid middag ihop hela familjen, vi läser bok varje dag. Barnen leker mycket tillsammans, de ritar osv, de har aktiviteter, de leker med kompisar. Vi håller på med lego någon gång, vi spelar spel någon gång osv. Men jag känner mig ofta som en så dålig förälder just för att jag inte är mer med dem. Det bara blir liksom inte, jag är trött och det är så mycket annat ofta.
Svar på tråden Hur mycket leker ni med era barn?