• Fridamalmqvist

Normal vikt för 2-3 årig kille?

Min lilla kille är drygt 2 år, fyller 3 i november. Han är kort (91 cm) men väger 17 kg. Är detta övervikt? Hur mycket väger era barn i samma ålder??

• Svar på tråden Normal vikt för 2-3 årig kille?
  • elin1989

Nej det är inte en normal vikt för den längden. Kolla upp BMI för barn.

• Carambolan

Min fyraåring är 105 och väger 17,5.

• Vickan I

Det är lite mycket. Men hur ser han ut i kroppen jämfört med andra jämnåriga barn? Hur äter och rör han sig? Har BVC sagt något?

• Fridamalmqvist
    Vickan I skrev 2017-06-10 06:46:38 följande:

Det är lite mycket. Men hur ser han ut i kroppen jämfört med andra jämnåriga barn? Hur äter och rör han sig? Har BVC sagt något?

Jämfört med sina kompisar är han ganska mycket kortare, men tjockare.

BVC har sagt att det inte är någon fara, de tror att han kommer växa ifrån "bebisfettet". När han var 1 år var han mycket sjuk och förlorade mycket vikt, så BVC tror att hans kropp försöker ta igen det.

Han rör sig mycket, spelar fotboll och på förskolan har de sagt att han har en mkt mer utvecklad motorik än de andra jämnåriga. Äter gör han som vanligt
  • Anonym (F)

BVC brukar vara snabbt på om de tycker vikten drar iväg, så är de lugna kan nog du vara det. Min son vägde 17 kg när han var två år (kommer inte ihåg hur lång, men lite kort var han iaf), och först när han var 4 år hade han gått upp till 18 kg :)

• Fridamalmqvist
    Anonym (F) skrev 2017-06-10 09:37:22 följande:

BVC brukar vara snabbt på om de tycker vikten drar iväg, så är de lugna kan nog du vara det. Min son vägde 17 kg när han var två år (kommer inte ihåg hur lång, men lite kort var han iaf), och först när han var 4 år hade han gått upp till 18 kg :)

Skönt att höra! Hur såg din son ut i kroppsform?
  • Anonym (F)
    Fridamalmqvist skrev 2017-06-10 09:39:37 följande:

Skönt att höra! Hur såg din son ut i kroppsform?

Han såg ut att ha kraftig benstomme (vet att det idag råder delade meningar om det finns) och nästan lite typ krallig, men samtidigt helt klart bebisrund samtidigt (jättegullig :) ) Även från 7-års åldern när han var smal blev han aldrig så där mager som killar kan bli. Han började styrketräna i tonåren och byggde muskler så rekordsnabbt att folk spekulerade i om han tog preparat...

Ska tillägga också att BVC var aldrig orolig så vi vidtog inga åtgärder som gjorde att han stod stilla i vikt :)
  • Anonym (Lugnt!)

Men så kort är han väl ändå inte? Om du kollar på tillväxtkurvorna så ligger han ju +1 på längd och +2 på vikt, det låter ju inte uppseendeväckande alls.

Sen blir det ju lite konstigt när folk i såna här trådar säger att "oj, då måste han vara tjock för mitt mycket äldre barn väger si och så." - så kan man ju inte jämföra! Om barnet följer sin egen kurva så är det ingen fara! Min ettåring ligger t.ex. +3 på både längd och vikt och väger 15 kilo - helt normalt för henne, även om någon annan kanske har en treåring som väger mindre.

• legomum

mina var 104cm & 18,4 ingen övervikt alls
    den andre var 99 cm & 15,3 ingen övervikt där heller

• cosinus

Mina har vid 2-3 år och 91 cm vägt ungefär 11-13 kg. Mina 2 yngsta väger 20 kg nu (7 och 9 år) gissar att de vägde 17 kg för ungefär 2 år sen och då var de typ 105 och 115 långa.

9-åringen har alltid varit väldigt tunn, 7-åringen alltid legat högre på vikt än längdkurvan (om än inte jättemycket)

• legomum
    legomum skrev 2017-06-10 19:32:23 följande:

mina var 104cm & 18,4 ingen övervikt alls
    den andre var 99 cm & 15,3 ingen övervikt där heller

på treårs kollen förstås
  • Afasi

Min son har i stort sett alltid varit tung men han har varit typ bredaxlad osv. Absolut inte överviktig. Försök att se till hur barnet mår istället för till vad han väger. Vid något tillfälle tyckte bvc att sonen var lite väl tung och frågade om han åt mycket bullar, glass osv men då hade han inte ens börjat äta sånt. Han var stor i sig själv bara. Idag är han 5,5 och väger 27 kg ca 120 cm lång.

• Anonym (ebbs)

Min sjuåring väger lika mycket....

Svar på tråden Normal vikt för 2-3 årig kille?