• Carin86

ingen "barnvana" innan förskolestart

Maken är hemma nu med vårt barn som ska börja förskola i september. Han gillar inte att hänga på öppna förskolan och har inga direkta kompisar med barn att hänga med på dagarna. Därav träffar barnet sällan andra barn. De är ute och leker i lekparker etc varje dag där det såklart är barn och när jag är med eller ute själv så tycker jag att sonen kollar nyfiket på andra barn men vet inte hur han ska göra/agera för att få respons. Nån som har någon uppfattning om det är bra/dåligt att "träna" att hänga med barn innan förskolestart? Barnet är nu 15 månader och kommer ca 18 månader vid förskolestarten

• Svar på tråden ingen "barnvana" innan förskolestart
  • Carambolan

Sådär hade vi det med mitt första barn också. Det gick jättebra att börja förskolan trots att han knappt hade träffat jämnåriga barn innan. Det är helt normalt att de inte interagerar med andra barn i den där åldern De leker bredvid varandra, inte med varandra, länge till.

• Vickan I

Precis. Ni behöver verkligen inte "träna" med barnet på något sätt inför förskolestart. Räcker gott och väl att vara ute i parken och se andra barn leka. Så små barn leker som sagt inte tillsammans ännu. De kör sitt eget race bredvid varandra.

• mammalovis

Små barn leker inte rollekar i den åldern, men tro sjuttan att de ser och lär av varandra och även tar saker av varandra. Redan små bebisar bredvid varandra på filten har en kontakt med varandra, men den ser nog inte alla föräldrar tyvärr.

Om barnet har nytta av att träna med andra beror väl mer på barnets personlighet. Är det en avvaktande individ eller en framåt sådan. Sedan kan även den som ofta är framåt bli betydligt blygare i en ny situation. Det märkte jag på min dotter när deras avdelning flyttade in i en ny byggnad och de fick några nya pedagoger. Kör på din magkänsla vad du tror barnet mår bäst av. Sedan lär sig små barn fort.

• Eir

Det som är bra att ha provat innan förskolestart är att ha haft barnvakt (av någon som barnet känner till) vid några tillfällen i kortare stunder/timme.

Så att inte första riktiga avskedet från föräldrarna blir på förskolan. Då får barnet lite erfarenhet utav att vid ett avsked så kommer föräldern tillbaka.

---

• Litet My

Finns ingen anledning att träna så små barn i "barnvana". I den åldern leker de bara brevid varandra, därmed inte sagt att de inte tycker det är roligt/spännande att titta på andra barn.

Svar på tråden ingen "barnvana" innan förskolestart