• mor3

Hur ska vi vänja av våran dotter

Vår lilla dotter på 3 år har en riktig ovana som jag ej vet hur vi ska lösa vi har testa allt.

På morgonen så kräver hon ny blöja och en flaska välling i sin säng innan hon ska kliva upp.
    Skippar man i dessa bebis rutiner så gapar och skriker hon och vägrar kliva upp.

Vi har testat att säga att hon får dricka välling flaskan i soffan men utan resultat.
    Vi har även testat att säga att hon inte får ny blöja fören hon klivit upp och då kan f¨vällingen vid bordet.

Som sagt jag vet ej hur vi ska få bort den där förbannade dåliga rutinen.

Vist hon får väl ha både blöja och dricka välling i flaska ett tag till men då tycker jag att man kan byta blöjan på Toaletten och dricka vällingen vid bordet eller framför barnkanalen.

Hon är liksom för stor för att få torrblöja och flaska välling i sängen på morgonen.

Hur skulle ni göra?
    Hur ser det ut hos er?

• Svar på tråden Hur ska vi vänja av våran dotter
  • Dixie

Vad menar du att ni testat? Att låta bli att ge henne flaska i sängen? Det är väl bara att fortsätta att låta bli att ge henne flaskan.....

• John22

Vår. Det heter vår dotter.

Och för att bli av med vanan är det givetvis bara att sluta upp med den. Ni är vuxna och hon är ett barn. Vill ni att hon ska göra något så gör hon det, och vägrar hon är det bara att tvinga henne.

Ni är föräldrar, inga gisslanförhandlare som ska muta ungen till att göra vad ni säger. Visa vilka som bestämmer även om det resulterar i lite skrik och gnäll, hon kommer fatta till slut.

• karamellflickan

Jag har en tjej på snart tre år och just nu testar hon gränserna hela tiden. Ibland får hon bestämma, ibland bestämmer vi, oavsett om hon blir arg eller inte. Det vi gör är att försöka vara så konsekventa som det bara är möjligt. I ert fall skulle jag helt enkelt lyfta upp henne ur sängen, om hon inte gick upp själv, och byta blöja i badrummet för att därefter ge flaskan, tex i soffan. Hon skulle helt enkelt få gapa och skrika så mycket hon ville, jag tror inte hon skulle fortsätta med det bråkandet tills hon flyttar hemifrån... Jag vet att det finns dom som anser att ett sådant agerande från förälderns sida kränker barnet, men jag anser inte det. Visst, barnet tycker inte om den påtvingade förändringen, men osvsett om man är vuxen eller ett barn så måste man kunna ta förändringar utan att anse sig bli kränkt. "Kränkt" är ett missbrukat ord

• Det kommer bli bra

Jag skulle berätta dagen innan att imorgon kommer vi göra välling och ställa den på din plats. Du får kliva upp och hämta den, vi vill gärna att du dricker den med oss när vi äter frukost. Sedan gör ni på morgonen  i ordning en flaska välling och ställa den vid hennes plats vid köksbordet, väcker henne och går själv till köket och äter frukost. Ni slår dövörat till hennes skrik. Se till att ni gör detta under helgen när ni inte måste stressa till jobbet. Hon kommer stiga upp till sist. Även om det kanske tar 30 minuter eller till och med en timme. Hennes skrikande leder inte till att något farligt händer. Ni kan gå in och påminna att vällingen står på bordet, välkommen och kom upp och sitt med oss och sedan gå ut ur rummet. 

Sedan med blöja undrar jag om det inte är ett utmärkt tillfälle att få henne blöjfri, hon är ju trots allt tre år, så att hon får vara utan blöja på morgnarna hemma. Dvs att den nya rutinen blir att nattblöjan tas av och hon går utan blöja och att ni eventuellt då tar på den på väg ut eller till fsk, beroende hur intensivt ni har möjlighet att träna henne att bli blöjfri. 

• Lena

Jag hade valt att bryta en av vanorna för och låtit den andra varit kvar några månader.

• legomum

Skulle aldrig acceptera och ge en flaska bara för att hon kan skrika. Hon gör ju det för att det fungerar... om du förstår vad jag menar?

Ta ett nytt tag och berätta om hon ska ha välling så får hon det i soffan efter hon fått ny blöja i badrummet.
    Vägrar hon byta blöjan så blir det ingen flaska.
    Fungerar det så ge massor av positiv feedback liknande " vad bra att du lyssnade, nu när man är så stor ska man ju byta här i badrummet. Nu när vi är klara så sätt dig i soffan gör lite mysigt med filten så tar vi på morgontv... (eller hur ni nu gör)"

Svar på tråden Hur ska vi vänja av våran dotter