• NorthK

Ettåring extremt svår att natta

Både min ryggoch mitt psyke håller på att gå sönder. Jag behöver alla goda råd vi kan få, för nu tycker vi att vi provat allt!

Vår nyblivna ettåring blev som förbytt vid ett års ålder. Mycket vredesutbrott och framför allt har hon väldigt svårt att somna. Främst på kvällen.

Hon vägrar helt enkelt att somna.

Hon sover en gång per dag, ca 1,5 timme ibland lite mer ibland lite mindre. Äter jättebra, även om det blivit lite väl mkt "kan själv" de senaste veckorna.

Hon sover i eget rum, har funkat bra sedan ca 6 mån. Vi nattat henne i vår säng med välling (hel flaska) och bär sedan över henne när hon sover alt är på väg att somna. Men NU blir hon aldrig trött!! Eller, vi ser ju att hon är trött men hon bara flamsar, vrider sig som en mask, ställer sig, babblar osv.

Går vi ut ur rummet blir hon jättejätteledsen så det är inget alternativ, ingen 5-min metod heller...

Det tar längre och längre tid för oss att natta henne. I skrivande stund har vi stått vid hennes säng sedan kl 19 alltså i drygt 3 timmar. Sjukt påfrestande...

Vad ska vi göra???

Samsova går inte, dels för att hon inte kan slappna av (börjar busa, peta, rulla osv) men också för att vi helst inte vill gå o lägga oss vid 19 själva...

• Svar på tråden Ettåring extremt svår att natta
  • Alexi

Men testa att lägga henne en timma senare då? Att hålla på en läggning i tre timmar är helt galet, för både er och hennes skull.

• Anonym (Abc)

Ja jag tycker också ni ska prova lägga henne senare. Hon utvecklas och behöver kanske inte somna så tidigt längre. Låt henne busa av sig. Vi brukar göra så vid nattning av vår nyblivna ettåring att hon får gå/krypa runt en stund tills hon börjar bli för trött. Sen välling och sen lägger vi henne i spjälsängen och sätter på lugn musik. En av oss sitter eller ligger bredvid och läser eller vilar tills hon rullat färdigt och till slut somnar. Det funkar bättre för oss än att ha henne i vår säng (ska då bara krypa och stå och rulla) eller vagga och gå runt med henne och inte lika jobbigt.

• puman76

Våran ettåring blev också förändrad vid nattningen. Vi får låtsassova, då brukar han lugna ner sig.

• Miriami

Ha en säng i närheten och lägg dig där när du nattat. Så låt henne tramsa en stund tills hon tröttnar. Tror att hon kommer tröttna om en stund för att du ligger ner.

Vår dotter gör så ibland.

• Anonym (O)
    NorthK skrev 2017-06-08 22:17:48 följande:

Både min ryggoch mitt psyke håller på att gå sönder. Jag behöver alla goda råd vi kan få, för nu tycker vi att vi provat allt!

Vår nyblivna ettåring blev som förbytt vid ett års ålder. Mycket vredesutbrott och framför allt har hon väldigt svårt att somna. Främst på kvällen.

Hon vägrar helt enkelt att somna.

Hon sover en gång per dag, ca 1,5 timme ibland lite mer ibland lite mindre. Äter jättebra, även om det blivit lite väl mkt "kan själv" de senaste veckorna.

Hon sover i eget rum, har funkat bra sedan ca 6 mån. Vi nattat henne i vår säng med välling (hel flaska) och bär sedan över henne när hon sover alt är på väg att somna. Men NU blir hon aldrig trött!! Eller, vi ser ju att hon är trött men hon bara flamsar, vrider sig som en mask, ställer sig, babblar osv.

Går vi ut ur rummet blir hon jättejätteledsen så det är inget alternativ, ingen 5-min metod heller...

Det tar längre och längre tid för oss att natta henne. I skrivande stund har vi stått vid hennes säng sedan kl 19 alltså i drygt 3 timmar. Sjukt påfrestande...

Vad ska vi göra???

Samsova går inte, dels för att hon inte kan slappna av (börjar busa, peta, rulla osv) men också för att vi helst inte vill gå o lägga oss vid 19 själva...

Har ni provat att korta ner dagssovtiden?
  • Axe

Jag bär min 13kilo tunga 16 månaders dotter tills hon somnar. Visst är det tungt och så men läggningen tar en riktigt dålig dag 40 minuter men vanligtvis ca 10.

Ingen är ledsen, gosigt, mysigt och tryggt. Perfekt för oss iaf!

Har ni testat något sånt? Eller lägger ni henne ner vaken?

Annars rekommendera jag bära till sömns!

• Axe

När lägger ni på kvällen och när går ni upp?

Vilken tid ungefär sover hon på dagen?

Svar på tråden Ettåring extremt svår att natta