• SweetJune

Semester "direkt" efter inskolning?

Hej!

Någon som har åkt på semester efter inskolning el har tankar grinig det?

Ett exempel: skola in i mitten av aug och åka på semester i mitten av sep en vecka.

Tappar barnet rutiner? Kan ju bli sjuk också..

Vill så gärna boka in en solresa nästa år men det är väldigt varmt i juli, aug dit vi vill åka.

• Svar på tråden Semester "direkt" efter inskolning?
  • SweetJune
    SweetJune skrev 2017-06-06 06:57:48 följande:

Hej!

Någon som har åkt på semester efter inskolning el har tankar grinig det?

Ett exempel: skola in i mitten av aug och åka på semester i mitten av sep en vecka.

Tappar barnet rutiner? Kan ju bli sjuk också..

Vill så gärna boka in en solresa nästa år men det är väldigt varmt i juli, aug dit vi vill åka.

Tankar "kring" och inte grinig.. Mobil
  • Carambolan

Det är väldigt vanligt att barn som blir sjuka behöver en ny inskolning när de kommer tillbaka. Hänger förstås mycket på barnets personlighet och ålder.

Med två lättinskolade barn och ett riktigt svårinskolat i bagaget hade jag inte tyckt att det var värt det utan hade i så fall tagit första inskolningen efter semestern.

• Carambolan
    Carambolan skrev 2017-06-06 07:05:02 följande:

Det är väldigt vanligt att barn som blir sjuka behöver en ny inskolning när de kommer tillbaka.

Barn som blir sjuka länge direkt inpå inskolningen alltså. Inte barn som är vana att vara på förskolan
  • Maddi

Vi skolade in syskonet på förskolan för 4 veckor sen och åker på semester om 1 vecka. Hon han alltså gå 5 veckor och kommer vara ledig 7 veckor. MEN hon är van vid förskolan när vi hämtar syskon, hon var arg på slutet för att hon inte fick vara med och leka när vi lämnade syskonet. Hon har inte grinat en enda gång under inskolningen eller när vi lämnat henne, mer än att hon skriker pga att hon vill vara ute och leka när dom ska vara inne.

• MrsDoris

Inte att rekommendera. Ditt barns förskolestart är viktigare än en solresa i september väl? Skjut på resan ett par månader, särkilt om det är ett litet barn.

• SweetJune

Det är klart det är men vi åker inte på semester för vår skull utan för att barnen ska ha det roligt och umgås tillsammans i familj. Jag är ingen person som tycker om mkt sol. Sonen älskar bad och tror lillasyster kommer uppskatta det också. Klart att förskolestarten är viktig men jag ställer frågan här för att se vad ni med erfarenhet har för tankar. Vår tjej kommer också vara van då vi lämnar storebror. Men det lutar åt att åka innan.

• SweetJune
    Carambolan skrev 2017-06-06 07:05:02 följande:

Det är väldigt vanligt att barn som blir sjuka behöver en ny inskolning när de kommer tillbaka. Hänger förstås mycket på barnets personlighet och ålder.

Med två lättinskolade barn och ett riktigt svårinskolat i bagaget hade jag inte tyckt att det var värt det utan hade i så fall tagit första inskolningen efter semestern.

Tack för råd
  • mammalovis

Hur gammalt är barnet?

Det är ju skillnad på hur lätt en 1-, 2-, 3- eller 4-åring skolas in och lär sig nya rutiner samt kommer in i gruppen. Ju yngre, ju kortare frånvaro och längre tid på förskolan innan resan är nog min åsikt i korthet. Sedan är 1,5-åringar i separationsfasen mer ledsna än yngre och äldre barn. Om barnet skolas in på syskonets nuvarande eller gamla avdelning underlättar det ju oftast.

• SweetJune

Hej, hon kommer skolas in på storebrors förskola när hon är ca 1 år och 10 mån.

• Carin86

Vi är i exakt samma sits och vi tänker vänta med inskolning tills vi kommer hem. Är det något ni har möjlighet att göra?

• SweetJune
    Carin86 skrev 2017-06-09 23:12:53 följande:

Vi är i exakt samma sits och vi tänker vänta med inskolning tills vi kommer hem. Är det något ni har möjlighet att göra?

Hej, när har ni tänkt att åka/skola in (månad)?
  • Brumma

Har ni möjlighet att skjuta upp starten?

Så gjorde vi. När vi du k inskolningsdatum ins0g vi att vi skulle åka bara två veckor efter att sonen började förskola. Inskolningen skulle med abdra ord vara klar precis. Vi bas att få skjuta upp inskolningen tills vi kom hem istället.

Jag har själv skolat in m0nga barn och skulle aldrig rekommendera att man avvek från rutinerna snart efter inskolningen. En del barn har väldigt svårt för att hitta tillbaka till förskolan då.

• Carin86

Hej. Vi hade fått startdatum 28 aug och vi åker den 9 september så det är ju inte så länge mellan som ni. Förskolan sa dock att vi måste betala avgifter från 28aug men det kände inte vi va nått problem

• SweetJune
    Carin86 skrev 2017-06-11 12:04:04 följande:

Hej. Vi hade fått startdatum 28 aug och vi åker den 9 september så det är ju inte så länge mellan som ni. Förskolan sa dock att vi måste betala avgifter från 28aug men det kände inte vi va nått problem

Tack för svar. Så ni skolar in ca 3 v senare än väntat?dit ni ska åka, är det väldigt varmt då? Hade vi åkt runt samma datum som ni så är det ok att skjuta upp men det är väldigt varmt då så det hade varit bättre att åka kanske runt mitten av sep men då blir inskolning först runt 1/10. Antingen åker vi som ni runt 1/9 o skolar in senare eller i juni.
  • SweetJune
    Brumma skrev 2017-06-11 00:51:19 följande:

Har ni möjlighet att skjuta upp starten?

Så gjorde vi. När vi du k inskolningsdatum ins0g vi att vi skulle åka bara två veckor efter att sonen började förskola. Inskolningen skulle med abdra ord vara klar precis. Vi bas att få skjuta upp inskolningen tills vi kom hem istället.

Jag har själv skolat in m0nga barn och skulle aldrig rekommendera att man avvek från rutinerna snart efter inskolningen. En del barn har väldigt svårt för att hitta tillbaka till förskolan då.

Tack för råd och vi kommer undvika paus i början, känns som det blir bäst. Antingen skjuta upp lite eller åka i början av sommaren. Det är bara det att då har jag varit tillbaka väldigt kort tid på jobb från föräldrarledighet och inte helt optimalt att ta semester så snabbt.
Svar på tråden Semester "direkt" efter inskolning?