• EpsilonAlpha

"Svetsarn"

Löfven kallas för "Svetsarn" som något nedsättande och föraktat anser jag är hemskt. Detta kommer alltså från politiker som ska representera hela landet men ändå pissar på vanliga arbetare. Är det verkligen såna politiker vi vill ha? Som anser sig själva som fina och tycker att arbetarklassen bara ska vara nöjda med vad de får (ej högre löner, gärna sänkta, försämrad LAS för att företag ska få sparka fritt, fri hyressättning så att det samtidigt inte ska gå att bo någonstans, inskränkningar i strejkrätten mm.)

Har de ens tänkt på att jobb som ex svetsare faktiskt behövs? Eller andra hantverksyrken? I slutändan om det förväntas att folk tar dessa jobb ändå fast de pissas på så tror jag det slutar som för deltidsbrandmännen nu, massuppsägningar.

Fler än jag som reflekterat över detta och i så fall hur?

• Svar på tråden "Svetsarn"
  • Anonym (Smeknamn)

Alla politiska ledare har något smeknamn på både ont o gott
    Björklund=penisen
    Anna=limpan
    Sjögren=handlar (Sjökvist i åssa-nisse)
    osv men vi måste medge att:
    Det är aldrig lyckligt att ha en minoritetsregering från en som har litat på M
    det som man får beundra svetsaren till är:
    har vänt ett stort underskott efter Alliansen till ett överskott
    har minskat utanförskap med 16% utanförskapet ökade under Allianstiden
    Har vänt arbetslöshetssiffrorna som bara ökade under Allianstiden
    har vänt det ekonomiska välfärden för Sverige som vi miste under Allianstiden
    han har vänt nedåtgående trenden för nystartade företag
    Han har minskat skillnaden mellan fattiga o välmående
    han har ökat bruttolönen för arbete så det lönar sig bättre att arbeta
    han har förbättrat för pensionärer
    Han har förbättrat BNP till den högsta på 2000talet
    Han har vänt landet till det bästa landet i EU för företag
    han har bromsat den uppåtgående trenden av miljöförstöringen
    listan går att göras lång men för min del så saknar jag många förbättringar som jag tror kräver en majoritetsregering

• anaxo
    Anonym (Smeknamn) skrev 2017-06-04 13:37:09 följande:

Alla politiska ledare har något smeknamn på både ont o gott
    Björklund=penisen
    Anna=limpan
    Sjögren=handlar (Sjökvist i åssa-nisse)
    osv men vi måste medge att:
    Det är aldrig lyckligt att ha en minoritetsregering från en som har litat på M
    det som man får beundra svetsaren till är:
    har vänt ett stort underskott efter Alliansen till ett överskott
    har minskat utanförskap med 16% utanförskapet ökade under Allianstiden
    Har vänt arbetslöshetssiffrorna som bara ökade under Allianstiden
    har vänt det ekonomiska välfärden för Sverige som vi miste under Allianstiden
    han har vänt nedåtgående trenden för nystartade företag
    Han har minskat skillnaden mellan fattiga o välmående
    han har ökat bruttolönen för arbete så det lönar sig bättre att arbeta
    han har förbättrat för pensionärer
    Han har förbättrat BNP till den högsta på 2000talet
    Han har vänt landet till det bästa landet i EU för företag
    han har bromsat den uppåtgående trenden av miljöförstöringen
    listan går att göras lång men för min del så saknar jag många förbättringar som jag tror kräver en majoritetsregering

vad har man för smeknamn på:
    MP=?
    C=?
    KD=?

• FDFMGA
    EpsilonAlpha skrev 2017-06-04 12:59:19 följande:
    Löfven kallas för "Svetsarn" som något nedsättande och föraktat anser jag är hemskt. Detta kommer alltså från politiker som ska representera hela landet men ändå pissar på vanliga arbetare. Är det verkligen såna politiker vi vill ha? Som anser sig själva som fina och tycker att arbetarklassen bara ska vara nöjda med vad de får (ej högre löner, gärna sänkta, försämrad LAS för att företag ska få sparka fritt, fri hyressättning så att det samtidigt inte ska gå att bo någonstans, inskränkningar i strejkrätten mm.)

Har de ens tänkt på att jobb som ex svetsare faktiskt behövs? Eller andra hantverksyrken? I slutändan om det förväntas att folk tar dessa jobb ändå fast de pissas på så tror jag det slutar som för deltidsbrandmännen nu, massuppsägningar.

Fler än jag som reflekterat över detta och i så fall hur?
    Ja, fast jag har fått uppfattningen att det bara är ett litet pojkgäng som kallar honom svetsarn.

Grabbar som aldrig kommit ut i arbetslivet och som kompensation  odlar sitt förakt för arbete i allmänhet och kroppsarbete i synnerhet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Smeknamn)

Vi har mycket att tacka Svetsaren det visar att en vanlig arbetare kan rädda Sverige, Löven var stolt över smeknamnet.
    Allt är inte perfekt, men enligt en uppsjö av oberoende globala studier och undersökningar är Sverige sammanlagt ändå bäst.
    och sist men inte minst ? det är ett väldigt vackert land.

Mer om Sverige:
        Grattis alla på Sveriges nationaldag och världens bästa land
  • 100kgpappa

Vart låg Sverige innan 2014? Sist eller och så är det Lövfen (som inte gjort mer än höja skatter och gjort neddragningar i välfärden) si. Hänt oss till skyarna???

Det är absolut inget fel på att vara svetsare, men kanske inte rätt utbildning för att bli statsminister...

• absalon

Att Sveriges nuvarande statsminister varit svetsare är ett gott belägg för att vår svenska demokrati (=folkvälde) fungerar. Medborgare med karriär via vanliga yrken har reella möjligheter att nå statens högsta ämbeten. Ingen speciell samhällsklass eller samhällelig elit har monopol på dessa poster. Vilket var fallet i det gamla feodalsamhället, som vi lyckligtvis har lämnat bekom oss.
    En tidigare svensk statsminister - Per Albin Hansson - hade en bakgrund som murare. Icke desto mindre kom han - välförtjänt - att uppfattas som sk landsfader.
    En skomakarmästare - Fredrik Vilhelm Thorsson - var i flera regeringar finansminister. En äldre general frågade sarkastiskt:
    -Är det verkligen sant att stadsrådet har varit skomakare?
    Varpå finansministern blixtsnabbt replikerade:
    -Javisst, men det har inte generalen - för då hade han aldrig blivit general.

• Anonym (Smeknamn)
    100kgpappa skrev 2017-06-07 21:22:50 följande:

Vart låg Sverige innan 2014? Sist eller och så är det Lövfen (som inte gjort mer än höja skatter och gjort neddragningar i välfärden) si. Hänt oss till skyarna???

Det är absolut inget fel på att vara svetsare, men kanske inte rätt utbildning för att bli statsminister...

Enligt samtliga WEF rapporterna över världensbästa land 2017 från att inte ens varit med på listan över de 10 bästa länder under Alliansen.

Världens bästa land att leva i
    Världens bästa land att driva företag i
    Världens bästa land  för kvinnor
    Världens bästa land i ekonomisk utveckling
    Världens bästa land för affärsutveckling
    Världens bästa lyckligaste och hälsosammaste land 

Världens tryggaste och säkraste land 
    Världens rikaste land av de 15 rikaste
    Världens jämställda land
    Världens högsta sysselsättningsgrad
    Världens högsta socialskydd
    Världens land med lägst brottslighet

Detta är vi svenskar stolta över att vi har fixat på bara två år så i dag nationaldagen blir det lite extra njutbara stunder. (eller är det endast svetsaren som har fixat detta?)

• 100kgpappa
    Anonym (Smeknamn) skrev 2017-06-09 17:02:01 följande:

Enligt samtliga WEF rapporterna över världensbästa land 2017 från att inte ens varit med på listan över de 10 bästa länder under Alliansen.

Världens bästa land att leva i

Världens bästa land att driva företag i

Världens bästa land  för kvinnor

Världens bästa land i ekonomisk utveckling

Världens bästa land för affärsutveckling

Världens bästa lyckligaste och hälsosammaste land 

Världens tryggaste och säkraste land 

Världens rikaste land av de 15 rikaste

Världens jämställda land

Världens högsta sysselsättningsgrad

Världens högsta socialskydd

Världens land med lägst brottslighet

Detta är vi svenskar stolta över att vi har fixat på bara två år så i dag nationaldagen blir det lite extra njutbara stunder. (eller är det endast svetsaren som har fixat detta?)

Nu har ju inte Sverige ändrats sig så mycket på två år. Och dessutom var det alliansens politik som gällde första året, då S inte kunde göra några direkt ändringar innan DÖ.

Sen är den undersökning inte så mycket att hurra för, då man bara tar med vissa aspekter i samhället

. Och att vi skulle vara världens tryggaste land och världens lägsta brottslighet är ju bara trams, jämför kriminaliteten i Sverige med övriga nordiska länder, mycket värre i Sverige.

Var 5:e pensionär är fattigpensionär, man drar in stöd till funktionshindrade osv.

Sverige är inte alls så bra som den undersökning, men vill du leva i den fantasivärlden får du väl göra det.
  • Anonym (Smeknamn)
    100kgpappa skrev 2017-06-09 17:09:45 följande:
    Nu har ju inte Sverige ändrats sig så mycket på två år. Och dessutom var det alliansens politik som gällde första året, då S inte kunde göra några direkt ändringar innan DÖ.

Sen är den undersökning inte så mycket att hurra för, då man bara tar med vissa aspekter i samhället

. Och att vi skulle vara världens tryggaste land och världens lägsta brottslighet är ju bara trams, jämför kriminaliteten i Sverige med övriga nordiska länder, mycket värre i Sverige.

Var 5:e pensionär är fattigpensionär, man drar in stöd till funktionshindrade osv.

Sverige är inte alls så bra som den undersökning, men vill du leva i den fantasivärlden får du väl göra det.
    det är samma kriterier som WEF använt de senaste 15 åren och faktum kvarstår att när Alliansen tog över så låg Sverige på tredje plats och när svetsaren tog över fans vi ej med bland de tio bästa
Svar på tråden "Svetsarn"