• Ankmeister

Uppsägningstid?! Vill sluta nuuuu...

Hej! Har skrivit avtal för ett sommarvik som undersköterska på privat företag men jag misstrivs väldigt mycket, har sån ångest och vill ej vara kvar. :( På avtalet finns ej mycket info alls. Jag vet att jag är behovsanställd och antalet timmar är ej specifierade då mitt schema skiftar mycket. De har kollektivavtal men står ej vilket vilket på avtalet. Ska kolla med dem imorrn.. Men vanligtvis inom vården, om man är behovsanställd utan fasta timmar och varit anställd i mindre än en månad, vad kan uppsägningstiden vara på?!...

• Svar på tråden Uppsägningstid?! Vill sluta nuuuu...
  • Lena

Du borde inte behöva jobba längre tid än du har fått schema på.

• Snuttis2

Beror på om du är timanställd eller timanställd på ex månads schema ! Är du timanställd blir du anställd per arbetspass och har ingen egentlig uppsägning men av princip så brukar man ju köra sina pass som kvarstår eller se om annan vikarie kan ta över dem!!

Är du Tim på månadschema så har du viss uppsägningstid och är inbeordringsbar på icke schemalagd tid! Dock är jag lite osäker på uppsägningen längd ! Är du med i facket så kolla!

• Snuttis2

Beror på om du är timanställd eller timanställd på ex månads schema ! Är du timanställd blir du anställd per arbetspass och har ingen egentlig uppsägning men av princip så brukar man ju köra sina pass som kvarstår eller se om annan vikarie kan ta över dem!!

Är du Tim på månadschema så har du viss uppsägningstid och är inbeordringsbar på icke schemalagd tid! Dock är jag lite osäker på uppsägningen längd ! Är du med i facket så kolla!

• Las11ew

Enligt 11 paragrafen LAS så är det minst en månads uppsägningstid. Men om du bara är behovsanställd så jobba de pass du har och meddela din chef att du inte är intresserad av att fortsätta. Finns inte så många lagar om hur en anställd får säga upp sig. Uppsägningstiden kan dock variera beroende av hur länge man varit anställd.

Kollektivavtal har inget med uppsägning att göra.

Svar på tråden Uppsägningstid?! Vill sluta nuuuu...