• Ankmeister

Uppsägningstid?! Vill sluta nuuuu...

Hej! Har skrivit avtal för ett sommarvik som undersköterska på privat företag men jag misstrivs väldigt mycket, har sån ångest och vill ej vara kvar. :( På avtalet finns ej mycket info alls. Jag vet att jag är behovsanställd och antalet timmar är ej specifierade då mitt schema skiftar mycket. De har kollektivavtal men står ej vilket vilket på avtalet. Ska kolla med dem imorrn.. Men vanligtvis inom vården, om man är behovsanställd utan fasta timmar och varit anställd i mindre än en månad, vad kan uppsägningstiden vara på?!...

• Svar på tråden Uppsägningstid?! Vill sluta nuuuu...
  • Mawa

Hej, tror max en månad. Många skiter i sådant under sådana omständigheter och meddelar bara att de inte kommer mer. Ska de stämma dig för det? Om du säger att du fått nytt fast jobb förstår de nog och släpper dig. Inget vidare att ha personal som vantrivs i vilket fall som helst. Har varit med om folk som gått på dagen efter en kontrovers och inte ens då har det blivit någon sak av det. Men inte i den branschen, så ta inte det för en ovillkorlig sanning.

• Vasskepyttan

Prata med facket (det borde finnas en representant på arbetsplatsen) och sen med arbetsgivaren. Ni kanske kan komma överens om en lösning som funkar för er båda. Försök lösa det snyggt för arbetsgivare vill man inte bli ovän med. Det kan förfölja en länge.

• fixaochdona

Står det inget i kontraktet om uppsägningstid borde du kunna gå på dagen?

Men som sagt, kolla upp det. Det de kan göra är ju att hålla inne med lön tex.

• Petter och jag

Hur långt sträcker sig ditt schema? Du måste arbeta de passen du har tackat ja till, i övrigt har du ingen uppsägningstid (givet att det inte står något annat i ditt anställningsavtal).

Svar på tråden Uppsägningstid?! Vill sluta nuuuu...