Det kommer bli bra skrev 2017-06-03 12:08:44 följande:
Involvera honom i matlagningen. Mina äter alltid bättre när vi pratar om att detta har "Stina" och "Pelle" lagat åt oss.
Lägg liten smakbit på tallriken av det nya, men ingen press/tvång att smaka.
Gör det roligt att smaka, och prata om samker - även med rätter han äter. Typ hur smakar moroten, hur känns den, hur luktar den, vad är det för färg, osv? Sätt ord och beskriv, alla ni i familjen. "Åh den är knaprig" "Undrar hur den här stuvning en känns. Jag ska prova md min tunga. Mm den smakar XXX" eller något åt det hållet.
Beröm när han vågar - om än bara för att spotta ut. "Vad modig du var som smakade!"
Om ni lagar något han inte äter så ha alltid grönsaker han gillar som han kan ta mycket av. Jag skulle dock inte göra en egen rätt till honom med något annat.
Låt honom lägga upp maten själv.
Hej!
Tack för alla tips! Många kan jag nog testa.. kanske handlar det inte om just maten utan hur vi alla förhåller oss till den.. tyvärr var pappan exakt likadan i maten som liten.. hans mamma fick komma till skolan och se till att han åt.. så jobbade man tydligen under tidigt 80-tal..
Får testa, tror dock att envisheten kommer ta över så att han hellre går hungrig.. så gör han på dagis om dagarna.. som mamma har jag svårt att låta honom gå hungrig, det tar ju IT sin rätt i hans humör om man säger så.. gah!