Vilken mat förvärrar eksem?
Ni med barn som har atoptiskt eksem.
Vilken mat gör eksemet värre tycker ni?
Här är det citrus, tomat, lax, choklad, nötter, citronsyra och andra tillsatser
Ni med barn som har atoptiskt eksem.
Vilken mat gör eksemet värre tycker ni?
Här är det citrus, tomat, lax, choklad, nötter, citronsyra och andra tillsatser
Den mat de är känslig mot. Min son tålde inte fisk, mjölk, vete, tomat, morot, ägg mm...
Gå till en kinesiolog och få det utrett. Vi testade mot allt hos läkare men de såg inga allegier. Vi var sen hos kinesiolog som såg flera allergier. Eksemen försvann snabbt efter att vi tog bort det.
Alla kolhydrater särskilt snabba!
I övrigt inga specifika livsmedel!
Hej, för vår son är det brokkoli, ärtor, spenat och alla andra gröna grönsaker som ger vätskande utslag inom några timmar.
Dessutom är han extremt pollenallegisk och pälsdjursallergisk. Tål inte äggvita heller. Han brukar känna till vilken mat är inte bra för honom och äter inte upp dem. Mjölk dricker han ibland men då får lite ont i magen.
Så synd för de småttingar ????
Om jag undviker E202, E211 och azofärgämnen så har jag inga eksem, mot att tidigare ha haft svåra eksem som krävde daglig behandling. Tyvärr fick jag ställa diagnosen själv först och kräva att läkarna skulle fastställa den för de var helt inne på att jag bara skulle leva med krämer och kortison resten av mitt liv.
Detta är en allmän intolerans mot dessa konserveringsmedel och inget antikroppssvar så därför syns ju inte den typen av problem på vanliga allergitest.
Man kan testa något som heter SABAR-kost (salicyl och bensoereducerad kost) för att se om eksemet blir bättre.
Efter fyra veckor på SABAR-diet fick jag göra provokationstest där jag fick en kapsel med en cocktail av E-ämnen (man ska komma dit två gånger, ena gången är det placebo) och min hud reagerar inom tio minuter.
Kräv att vården ger er en livsmedelslista om ni vill testa det, här är lite info:
alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/16448/Dietist%20SABAR_kost.pdf?a=false&guest=true
OBS vår dotter fick besked att hon hade kronisk hudsjukdom och atopiskt eksem. Under ca ett år fick hon 12 antibiotika behandlingar. Precis som du tyckte jag att hon reagerade på citronsyra mm men för två månader sedan krävde jag att de akuten tog ett prov för allergi mot födoämnen. Det visade sig att hon var mjölkproteinallergiker! Efter att vi helt slutat med mjölk och gått över till havre och soja så försvann hennes utslag och magont. Vi fortsätter självklart att smörja henne två gånger om dagen med Miniderm.
Mina barn har haft väldigt små eksem/torra fläckar. Stora som 5-kronorna var nyss, inte de nya 5-kronorna.
För dem räckte det att börja ta Omega3 (EyeQ) så har de försvunnit.
Så mer fett i maten kan fungera för vissa.
Man kan inte vara allergisk eller reagera mot citronsyra, isåfall är man allergisk mot sig själv. Våra kroppar producerar citronsyra oavsett vad vi gör.