• JohannaK94

skatteåterbäring + kronofogden

Är som så att jag har åkt på kronofogden igen. En utmätning gjordes på mig för ett tag sedan och blev då avslagen då jag inte har någon som helst inkomst att betala av skulden med.
    Nu ska jag få tillbaka på skatten.. undrar nu om skatten åker direkt till kronofogden eller om jag får den. Nån som vet?

• Svar på tråden skatteåterbäring + kronofogden
  • Treansresa

Direkt till kronis. Du ser inget alls om det understiger din skuld.

• Aniiee

Kronofogden tar den. På måndag kan du gå in på ditt skattekonto och se utbetalningen dit (om du inte gjort några ändringar i deklarationen, då).

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • simpson86

Ja du, den tar dom innan du hinner blinka, det tråkiga är att du är så ung och hamnat där, jag förstår och är medveten om att det är lätt att hamna där. Men för fasiken! Räkningar först, sparande sen, nöjen sist

• XEmmabus

Japp, det stämmer. Skatteåterbäringen utmäts för att betala av dina skulder. Dock förutsätter det att du har aktuella fordringar på verkställigheten. De ligger där ett år i taget för varje fordringsägare och det är de som varje år beslutar om ärendet skall fortsätta eller ej. Det kostar sökanden 600 kr per år att ha en fordran på utmätning. En avgift som dras från den skuldsatte om det finns utmätningsbara tillgångar.

• Noname00

Hur stpr skuld har du hoskronofogden, hur kommer det sig att du hamnade där igen?

• tjockobbe
    Kronofogden tar den innan du ens hinner se den. Den går direkt till Kronofogden utan att landa på ditt konto ens.
    Se det som bra - din skuld betalas av en bit i alla fall. Tyvärr äter väl räntorna upp det snart om du inte ser till att få inkomst.
    V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
Svar på tråden skatteåterbäring + kronofogden