Anonym (Lotta) skrev 2017-06-02 19:27:03 följande:
Är bonusmamma till en pojke på 10 år och har varit det nästan 4 år.I början när vi flyttade ihop tyckte jag att det var trevligt ta hand om sonen,hämta och lämna från skolan och aktiviter,fixa allt hemma för honom .Jag var ju så kär i början.Pappan jobbade ganska mycket och hade annat för sig.Nu har jag tröttnat ,har hittat egna aktiviter och nya vänner och har inte så mycket tid/lust hjälpa till längre.Då blir sambon sur på mig och säger :Jag trodde du älskade honom,att du tyckte det var kul att vara med honom.Han förstår mig inte.Funderar snart att lämna,men känns ändå tråkigt allt och kanske förlora kontakten.Ska jag ge min sambo tid att förstå det här?
Typiskt. Förväntar sig att du gör detta för att du
älskar pojken. Väldigt behändigt. Då behöver han ju inte
be dig att hjälpa honom. Sen, den dagen då du har annat för dig får du det slängt i ansiktet, "jaså, älskar du inte mitt barn"...
I den ideala världen
vill du vara med barnet, och i den ideala världen förstår pappan att vara
tacksam för allt som du hjälper pappan med. För det är inte självklart att du ska göra det. I en mer realistisk värld ser pappan att du hjälper honom med hans barn och tackar dig för att du hjälper till. Och om man inte känner för att hämta hans barn från skola eller fritids, ja, då är det ju ingen större skillnad ifrån om han hade levt som ensamstående. Och man vill väl hoppas att ert samliv inte hänger på om du tar hand om hans barn eller inte...
Jag vill dock påstå att detta är en väldigt vanlig reaktion hos en förälder, det är inte lätt att vara ensamstående, även om det "bara" är varannan vecka, klart man önskar att det ska finnas någon annan som bara
vill ta hand om ens barn så man inte är ensam. Men det ansvaret måste han nu möta upp helt på egen hand.