Obeställda varor
Sedan jag engagerat mig mot politisk extremism och framträtt lokalt med namn och bild får jag ideligen varuförsändelser - sportgrejor, porr, kokböcker, kläder etc - som någon beställt i mitt namn. Samt anonyma brev med beskedet att "grejorna fortsätter att komma, så länge du hjälper blattar".
De berörda postorderföretagen hör naturligtvis av sig och kräver betalning. Jag förklarar hur saken ligger till. De har förståelse.
Vanligtvis löser jag aldrig ut försändelserna från posten. Värre med sådant, som hamnar direkt i min brevlåda. Händer ibland att jag köper grejor på nätet och därvid råkar öppna även obeställda försändelser. Vållar mig en massa trassel, vilket förstås är meningen.
Att identifiera skurken torde vara nästintill omöjligt. Men hur skyldig är jag att returnera oönskade försändelser och upprätthålla korrespondensen med olika postorderföretag? Om jag reser bort en längre tid kan det ju dröja länge, innan jag får kontakt med avsändarna och kan förklara sammanhanget. Riskerar jag att bli ett fall för kronofogden?