• Mandelskorpan

Var ser jag hur många dagar jag har kvar på sjukpenningsnivå respektive lägstanivå?

Är på FK:s website och jag måste väl vara dum i huvudet, men var ser jag detta??

Jag ser "Dagar för dig att ansöka om" och "Totalt antal dagar kvar: Sjukpenningnivå Lägstanivå" men totalt är ju för båda föräldrarna? Var ser jag hur många av MINA dagar som är på respektive nivå?

Känner mig korkad som inte fattar var man ser detta :(

• Svar på tråden Var ser jag hur många dagar jag har kvar på sjukpenningsnivå respektive lägstanivå?
  • Alexi

"Dagar för dig att ansöka om": det är väl dina dagar du har?

• Mandelskorpan

Ja, jag ser antal dagar jag har. Men inte hur många av dessa som är lågnivå eller högnivå. Var ser jag det?

• IsabelleLi
    Mandelskorpan skrev 2017-06-02 07:52:22 följande:
    Du bör väl kunna se någonstans hur många dagar du har tagit ut med respektive nivå också?
  • Mandelskorpan
    IsabelleLi skrev 2017-06-02 08:35:27 följande:

Du bör väl kunna se någonstans hur många dagar du har tagit ut med respektive nivå också?

Exakt, man var hittar jag den infon?
  • IsabelleLi
    Mandelskorpan skrev 2017-06-02 12:57:11 följande:
    Exakt, man var hittar jag den infon?
    Minns inte, har inte längre några barn i "föräldrapenningåldern" Men det har gått att se förut åtminstone.
  • Sommar15

Mina sidor/min föräldrapenning. Där ser du överst hur många dagar ni har kvar totalt och under hur många ni tagit ut per förälder och hur många ni har kvar. Hur kan du missa? Står ju supertydligt :)

• AnkiC

Lägstanivådagarna är inte uppdelade. Du kan ta alla om du vill.

• Mandelskorpan

Hjälp mig nu snälla :) Hoppas hela bilden kom med. Stämmer detta??? Frågan gäller bara högnivå.

Vi har 21 dagar kvar Totalt på högnivå
    Jag har tagit ut 161+4 = 165 dagar högnivå
    Min man har tagit ut 204 dagar högnivå

eftersom man har 195 dagar högnivå var och min man tagit ut 204 så måste vi någon gång ha skrivit över 9 dagar från mig till min man???

alltså borde mina dagar kvar på högnivå vara 195 - 165 - 9 = 21

alla högnivå kvar är alltså Mina???
  • nirakanna2

Jag trodde också att fördelningen gjordes jämnt så var och en fick lika många lägsta+sgi-dagar, men den som tar ut först kan ta bara sgi-dagar. Vi upptäckte det på slutet när mina sgidagar borde ha varit slut.

• IsabelleLi

Ja, om inga förändringar är gjorda de senaste 6 åren (fast det kan det absolut vara) så finns det en spärr i FK's utbetalningssystem som hindrar att en förälder kan ta ut mer än 240 dagar om det inte är ifyllt i systemet att överlåtelse från den andra föräldern finns.
    Men de 240 dagarna som kan tas ut utan överlåtelse är inte specificerade utan kan vara antingen bara SGI-dagar eller blandat SGI- och lägstanivådagar. Så det kan mycket väl vara så att en förälder tar ut sina 240 dagar som enbart SGI-dagar och sedan kommer det ett meddelande om att överlåtelse krävs innan ytterligare dagar kan betalas ut för den föräldern.
    Vill man som föräldrapar dela jämnt 240 dagar var så kan det bli så att den andra föräldern bara har 150 SGI-dagar att ta ut + de 90 lägstanivådagarna. Annars får man hålla koll själv på att den ene inte tar ut mer än 195 SGI-dagar om man ska dela exakt lika.

Så fungerade det förr åtminstone, men som jag skrev inledningsvis så kan jag inte svara på om det fortfarande är på det viset.

Svar på tråden Var ser jag hur många dagar jag har kvar på sjukpenningsnivå respektive lägstanivå?