Vindpust skrev 2017-06-01 20:40:14 följande:
Hur gör ni som känner er utanför i en bonusfamilj? Jag har påtalat detta till min sambo. Senast idag så kommer bonusbarnet så glad och säger att lilla syster ska med på en rolig utflykt imorgon och då har jag frågat sambon ett flertal gånger hur vi ska göra med detta och får inget svar!! Kan verka som en bagatell grej men jag stör mig och känner mig så utanför i många sammanhang. Detsamma gäller då han skall lämna eller hämta hans barn från ett tidigare förhållande, inget får jag veta alls knappt kanske lite ifall jag frågar. Jag menar ska han bestämma saker med en 6 åring innan han talat med mig och speciellt då vårt gemensamma barn skall vara med?!?
Jag har bråkat massor med min sambo om att inte sätta mig i situationer där jag är utanför när det gäller mitt eget barn. Det är verkligen inte en rolig känsla och det är viktigt att han som pappa till båda barnen och som din sambo inte ställer er mot varandra. Jag tror det kan vara lätt hänt att fortsätta sitt familjeliv med sitt första barn och glömma att det är en ny familj ihop med dig som han ska bygga upp nu. Då måste alla beslut som rör ert gemensamma barn gå via dig. Han måste lära sig att tygla sin entusiasm inför sitt äldsta barn och komma ihåg att inte bestämma något innan han pratat med dig. En liten ny rutin för honom att komma ihåg?
Du har helt rätt i hur du tänker och du behöver inte oroa dig för att det är en bagatell. Så brukade jag oroa mig och då var det svårt att ta upp något för att man skulle vara löjlig. Om du behöver veta saker, för att kunna planera din tid, för att kunna vara beredd på vad som händer, för att kunna förbereda dig, för att du helt enkelt vill veta, så är det fullt rimligt. Att du vill veta om han ska lämna eller hämta kan påverka om du till exempel ska laga mat eller handla, men det kan också handla om att förbereda sig rent mentalt. Det är rimligt att få veta.