• vadelma

Jack på undersidan av vårtan

Min son är 3 veckor och har enormt sugbehov och äter riktigt bra, går upp i vikt snabbare än genomsnittet enligt hans kurva. Jag har de senaste dagarna haft riktigt ont när jag ammat och försökt förstå vad som är fel. Imorse upptäckte jag stora jack på undersidan av bröstvårtorna. De blöder inte eller varar men det är riktiga jack som bränner och svider - öppna sår. Har läst på 1177 men det känns lite hopplöst.

Någon som känner igen sig och har något tips?

Har extra ont i det vänstra bröstet, hur länge kan man låta honom ta bara det högra utan att mjölken sinar?

Kan man läka ett i taget och pumpa det och bara amma det andra utan att mjölken sinar?

Jag ska prata med BVC men ska inte dit förrän på måndag igen.

• Svar på tråden Jack på undersidan av vårtan
  • Annelie 76

Ring Amningshjälpen eller gå med i deras grupp på Facebook och få hjälp av proffs. Bättre än att vänta på bvc som kanske inte ens kan nåt.
    Eller vänd dig till BB, de ska hjälpa dig några veckor till om du har problem.

• kixan

Har du jack på undersidan ligger han för högt upp så prova flytta ner honom en bit. Smörj med bröstmjölk och lufta så mycket du kan, känns det som att du behöver mer smörja kan du prova ullfett, finns två märken; purelan och lansinoh som är rena, de behöver du inte torka bort innan amning heller.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • vadelma
    kixan skrev 2017-05-31 17:54:55 följande:

Har du jack på undersidan ligger han för högt upp så prova flytta ner honom en bit. Smörj med bröstmjölk och lufta så mycket du kan, känns det som att du behöver mer smörja kan du prova ullfett, finns två märken; purelan och lansinoh som är rena, de behöver du inte torka bort innan amning heller.

Det låter ungefär som jag tänkt göra. Har du erfarenhet av det? Hur lång tid kan det ta innan det läker?
  • vadelma
    Annelie 76 skrev 2017-05-31 15:16:27 följande:

Ring Amningshjälpen eller gå med i deras grupp på Facebook och få hjälp av proffs. Bättre än att vänta på bvc som kanske inte ens kan nåt.
    Eller vänd dig till BB, de ska hjälpa dig några veckor till om du har problem.

Ah, ska kolla Amningshjälpen på fb! Tack!
  • kixan
    vadelma skrev 2017-05-31 18:03:26 följande:
    Det låter ungefär som jag tänkt göra. Har du erfarenhet av det? Hur lång tid kan det ta innan det läker?
    Jag är hjälpmamma i amningshjälpen, så jag har rätt bra koll. Det bör kännas bättre med lägesändring och börja läka ganska direkt, men det kan så klart ta ett tag innan det läker helt. Skulle det ändå inte läka är det bra att ta kontakt med vården, ibland kan man få bakterier i såret så man behöver medicinsk hjälp. :)
  • vadelma
    kixan skrev 2017-06-01 12:49:12 följande:
    Jag är hjälpmamma i amningshjälpen, så jag har rätt bra koll. Det bör kännas bättre med lägesändring och börja läka ganska direkt, men det kan så klart ta ett tag innan det läker helt. Skulle det ändå inte läka är det bra att ta kontakt med vården, ibland kan man få bakterier i såret så man behöver medicinsk hjälp. :)
    Tycker inte det har hjälpt särskilt mycket. Det bröstet jag har mest ont i har jag bara pumpat de senaste dagarna och det såret läker till en skorpa men brister när jag pumpar ut. På det andra bröstet är det ett sår men i rätt läge gör det inte ont att amma, men såret börjar inte läka det minsta.
  • elyse

Det finns skavsårsplåster som är halvcirkelformade. Sådana hade jag på såret när jag fick som du.

• vadelma
    elyse skrev 2017-06-04 09:20:40 följande:

Det finns skavsårsplåster som är halvcirkelformade. Sådana hade jag på såret när jag fick som du.

Bytte du dem varje gång du ammade då?
  • elyse
    vadelma skrev 2017-06-04 12:36:46 följande:

Bytte du dem varje gång du ammade då?

Kommer inte ihåg. Nä, tror inte det. Men jag hade amningsnapp dessutom. Man får rätt många plåster i en förpackning. För mig fungerade det bra. Hade det nån vecka bara.
Svar på tråden Jack på undersidan av vårtan