Utfrysning på Facebook
Jag skulle vilja höra om det är någon mer som känner så här, eller om det är jag som har fel syn på det hela.
Jag är med i några olika diskussionsgrupper på Facebook och kommenterar där då och då. Men ofta så får de kommentarer som jag skriver nästan inga eller inga "likes" alls. Jag skriver aldrig något otrevligt och har en vänlig ton samtidigt som jag kanske inte sticker ut så mycket heller.
Men när jag inte får några likes på en kommentar som jag tyckte borde fått det och alla andra som skrivit där får massor av likes, då blir det för mig en rätt stark känsla av utfrysning och nedvärdering av mig som person (jag vet att det nog inte är så att folk nedvärderar MIG som person, utan det jag skrev, men det ger ändå en sådan känsla).
Ibland har det t o m varit att jag t ex skrivit "Så bra skrivet!" till en text någon skrivit och får ingen like, samtidigt i samma tråd ger andra också beröm och får likes. Om det skett offline med fysiska människor emellan skulle det ge väldigt dåliga vibbar.
Jag skulle nog tycka det vore bättre som "likes"-funktioner på kommentarer togs bort. Jag tror alla vill ha likes på det dem skriver, och det medför en jakt på att få många likes (de som får många likes känner säkert en viss makt och stolthet), men det medför ju ofta att man börjar jämföra sig med andra ständigt. Vissa kanske inte bryr sig, men i alla fall jag som sällan får likes känner av detta.
Ja så det var ingen riktig fråga det här, utan mer en undran om det finns fler som känner av det negativa i "likes"-knapparna på kommentarer på Facebook, och hur det kan ge en känsla av utanförskap på nätet.