• JakobK

Utfrysning på Facebook

Jag skulle vilja höra om det är någon mer som känner så här, eller om det är jag som har fel syn på det hela. 

Jag är med i några olika diskussionsgrupper på Facebook och kommenterar där då och då. Men ofta så får de kommentarer som jag skriver nästan inga eller inga "likes" alls. Jag skriver aldrig något otrevligt och har en vänlig ton samtidigt som jag kanske inte sticker ut så mycket heller.

Men när jag inte får några likes på en kommentar som jag tyckte borde fått det och alla andra som skrivit där får massor av likes, då blir det för mig en rätt stark känsla av utfrysning och nedvärdering av mig som person (jag vet att det nog inte är så att folk nedvärderar MIG som person, utan det jag skrev, men det ger ändå en sådan känsla).

Ibland har det t o m varit att jag t ex skrivit "Så bra skrivet!" till en text någon skrivit och får ingen like, samtidigt i samma tråd ger andra också beröm och får likes. Om det skett offline med fysiska människor emellan skulle det ge väldigt dåliga vibbar.

Jag skulle nog tycka det vore bättre som "likes"-funktioner på kommentarer  togs bort. Jag tror alla vill ha likes på det dem skriver, och det medför en jakt på att få många likes (de som får många likes känner säkert en viss makt och stolthet), men det medför ju ofta att man börjar jämföra sig med andra ständigt. Vissa kanske inte bryr sig, men i alla fall jag som sällan får likes känner av detta.

Ja så det var ingen riktig fråga det här, utan mer en undran om det finns fler som känner av det negativa i "likes"-knapparna på kommentarer på Facebook, och hur det kan ge en känsla av utanförskap på nätet.

• Svar på tråden Utfrysning på Facebook
  • Påven Johanna II

Svarar folk på dina inlägg?

• JakobK
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 10:49:57 följande:

Svarar folk på dina inlägg?

Ja det gör dem i de flesta fall (men jag skriver dock inte så ofta inlägg). Men inläggen får sällan likes. Jag vet inte om det är pga hur jag formulerar min text, eller att jag inte skriver tillräckligt tydligt.

Det gör i alla fall att jag drar mig för att skriva inlägg för att jag är rädd att inte få några likes. Det kan låta löjligt, men många likes på något man skrivit är ju ändå ett slags publikt erkännande att det var bra. 
  • JakobK
    Froken Lokens skrev 2017-05-31 10:55:04 följande:

Jag förstår inte Varför du behöver bekräftelse från främlingar!

Det är inte så att jag vill ha bekräftelse i första hand, utan jag vill slippa känna mig utfryst. Bara EN person ger mig en like så känns det genast bättre.

Om man gör en liknelse med om alla satt offline fysiskt vid en middag eller liknande och någon säger något vid bordet, alla håller med och nån säger att det var bra sagt. Sen säger jag något och ingen reagerar, ingen säger något alls. Skulle inte det kännas väldigt jobbigt?

Visst är det inte lika allvarligt på nätet, men jag känner i alla fall av det.
  • Påven Johanna II
    JakobK skrev 2017-05-31 11:00:54 följande:
    Ja det gör dem i de flesta fall (men jag skriver dock inte så ofta inlägg). Men inläggen får sällan likes. Jag vet inte om det är pga hur jag formulerar min text, eller att jag inte skriver tillräckligt tydligt.

Det gör i alla fall att jag drar mig för att skriva inlägg för att jag är rädd att inte få några likes. Det kan låta löjligt, men många likes på något man skrivit är ju ändå ett slags publikt erkännande att det var bra. 
    Då är du inte utfryst. Om de helt skulle ignorera dina inlägg och aldrig svara dig så kan det ju kallas för utfrysning men att inte gilla någons inlägg är något annat igen. 
  • Froken Lokens
    JakobK skrev 2017-05-31 11:06:37 följande:

Det är inte så att jag vill ha bekräftelse i första hand, utan jag vill slippa känna mig utfryst. Bara EN person ger mig en like så känns det genast bättre.

Om man gör en liknelse med om alla satt offline fysiskt vid en middag eller liknande och någon säger något vid bordet, alla håller med och nån säger att det var bra sagt. Sen säger jag något och ingen reagerar, ingen säger något alls. Skulle inte det kännas väldigt jobbigt?

Du verkar inte ha självinsinkt nog att inse att det just är bekräftelse du behöver. Ganska tragiskt faktiskt att ha behov av uppmärksamhet från främlingar.
  • Påven Johanna II
    JakobK skrev 2017-05-31 11:06:37 följande:

Men folk svarar ju dig? Du är per definition inte utfryst. Om människor sitter vid en middag på det sätt du beskriver, du säger något, en eller flera svarar dig så är du inte utfryst bara för att de inte också gav dig en komplimang eller nickade gillande åt det du framförde. 
  • Anonym (mm)

Men att vara med i grupper på Facebook - det kan vara hundratals eller tusentals med. Beror nog mkt på hur pass anonym man är i gruppen, hur ofta man skriver och vad man skriver om. 

Om du tex skriver saker väldigt ofta känner folk igen dig och de kanske inte ids "gilla" varenda gång? Du kanske påpekar saker som är rent uppenbara så att folk tänker att de redan visste eller tänkt likadant och då inte "gillar" för att det blir lite överflödigt, eller någon annan hade redan skrivit liknande?
    Du kanske skriver på ett lite tråkigt eller omständigt sätt, långa inlägg så att inte så många orkar läsa?

Finns jättemånga skäl till detta. 
    Det kan också var så att du känner dig "utfryst" men det inte alls är så. De andra i gruppen kanske inte alls tänker att de medvetet undviker just dina inlägg, det kan vara bara slumpen. 

• Tecum
    JakobK skrev 2017-05-31 11:00:54 följande:

Huvudsaken är att du får svar, det är trist att skriva när ingen bryr sig.
    Ger du likes till andra, ofta fungerar det så att de som ger mycket likes och kommenterar också får många? Kan också vara så att andra känner varann sedan tidigare och därför kliar varann på ryggen. Eller har du skrivit något de andra ogillat starkt och liksom fått en stämpel på dig.

En kommentar är en bekräftelse, någon bryr sig tillräckligt för att skriva. Likes är bara klick, det kostar inget.
  • JakobK
    Froken Lokens skrev 2017-05-31 11:30:05 följande:
    Du verkar inte ha självinsinkt nog att inse att det just är bekräftelse du behöver. Ganska tragiskt faktiskt att ha behov av uppmärksamhet från främlingar.
    Ja det är tragiskt. Jag har låg självkänsla, och ville höra om det fanns fler som kände samma på Facebook Rynkar på näsan
Svar på tråden Utfrysning på Facebook