• Kiwi66

Moment 22 läge när tonåring bott hos andra föräldern 1 år

Jag har en tonåring som bott hos sin mamma under vt/ht 2015-2016 alltså ett år i skolan. Direkt på sista skoldagen i åk1 Gymnasiet flyttade han hem till mig igen och har nu bott här i ett år. Jag försökte skriva honom här men det gick inte utan det var dåvarande boendeförälder som var tvungen att adressändra. Oavsett uppmaning gjordes inte av mamman och inget underhåll betalades ut under denna period.
    Nu har sonen fyllt 18 år för tre månader  sedan(ingen post från försäkringskassan har förmedlats då posten gått hem till mamman)och vi har kommit på att han kan få detta direkt av försäkringskassan 1 månad retroaktiv. Jag undrar om någon annan varit med om detta för jag har inte fått något underhåll under de 10 månader innan 18 års dagen. Försöker googla och läsa om liknande fall då jag spontant tycker att mamman också borde betala underhållsstöd oavsett då hon inte skrivit över honom till ny boendeadress. Nu är det dags för kk och en hel del kostnader så det hade kommit bra till pass.

Tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter.

Wellington
  • Svar på tråden Moment 22 läge när tonåring bott hos andra föräldern 1 år
  • äldreochklokare

Om man är över 16 år kan man själv meddela adressändring, läser jag här så jag förstår inte helt varför det inte gick att ändra?

Nu är ju sonen myndig så det är ett annat läge och tyvärr har jag inga svar på dina andra frågor men jag reagerade på ovanstående, eller förstod jag fel?

Svar på tråden Moment 22 läge när tonåring bott hos andra föräldern 1 år