• imawesome

Skolskjuts tid

Hej hej! Min dotter skall börja i förskoleklass till hösten. Hon kommer bli erbjuden att få åka buss. Mina arbetestider passar inte alltid in när hon börjar skolan så därför funderar vi på om hon ska få åka buss... det kommer ta 58min från det att hon sätter sig på bussen bor till skolan... tycker det var helt sjukt lång tid?! Men det kanske är vanligt? Tänker bara att hon är ju fortfarande så liten... vi kommer ju självklart köra henne så mycket som möjligt men..

hur lång busstider får era barn sitta tills dom är på skolan? Samt vilken ålder det är på barnet.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Skolskjuts tid
  • imawesome
    IsDimma skrev 2017-05-30 20:38:21 följande:

Hur lång tid tar bilen? Eller vanlig buss?

Fritids?

Med bil tar det 15minuter. Så det är ju inte så länge. Men ibland är jag ledig på dagarna och är hemma med lillebror så då hade hon kunnat åka buss om set hade varit en rimlig åktid så man sluppit väcka lillabror och hela det köret. Är ju inte hela världen att köra henne men ja :p
  • Treansresa

Våra åker 25 minuter och är sedan på skolan i 20 minuter innan den börjar. Hade dock inte släppt en 6åring själv på våran linje

• Meriall

Mitt barn med autism har skolskjuts och åker taxi. Det är väldigt olika hur lång resan är, ibland är den 50 min beroende på hur många som lämnas av före. Han somnar oftast.

Jag tänker att i ditt fall är det olika beroende om någon kompis till henne åker samma buss eller om hon måste åka helt själv.

• imawesome
    Treansresa skrev 2017-05-30 20:53:36 följande:

Våra åker 25 minuter och är sedan på skolan i 20 minuter innan den börjar. Hade dock inte släppt en 6åring själv på våran linje

För mig känns dom så små 6åringar. För små att åka buss själva till skolan. Men är. Äldicg vanligt vad jag förstått det som. Går dom på fritids dom 20minuterna innan skolan eller hur gör dom då?
  • imawesome
    Meriall skrev 2017-05-30 21:09:33 följande:

Mitt barn med autism har skolskjuts och åker taxi. Det är väldigt olika hur lång resan är, ibland är den 50 min beroende på hur många som lämnas av före. Han somnar oftast.

Jag tänker att i ditt fall är det olika beroende om någon kompis till henne åker samma buss eller om hon måste åka helt själv.

Va skönt att somna :p känns ändå som att taxi är bättre att åka i 50min än buss, ver inte varför. Iallafall här där det är slingriga vägar...

hon kommer få åka själv vad jag vet. Hon är den enda i klassen som bor åt vårar håll, grannens barn går i en annan skola så dom kommer åk på annat håll..
  • Minimalen
    imawesome skrev 2017-05-30 21:38:31 följande:

Va skönt att somna :p känns ändå som att taxi är bättre att åka i 50min än buss, ver inte varför. Iallafall här där det är slingriga vägar...

hon kommer få åka själv vad jag vet. Hon är den enda i klassen som bor åt vårar håll, grannens barn går i en annan skola så dom kommer åk på annat håll..

Varför låter du inte ditt barn gå i samma skola som grannens?
  • imawesome
    Minimalen skrev 2017-05-30 21:42:11 följande:

Varför låter du inte ditt barn gå i samma skola som grannens?

För att vi går i den skolan som vårt område tillhör. Det är närmare stan och till våra jobb och till familjer.

Grannens barn har ansökt om en skola som ligger längre in i skogen, närmare deras familjer, men längre att köra bil till :)
  • Treansresa
    imawesome skrev 2017-05-30 21:36:07 följande:

För mig känns dom så små 6åringar. För små att åka buss själva till skolan. Men är. Äldicg vanligt vad jag förstått det som. Går dom på fritids dom 20minuterna innan skolan eller hur gör dom då?

Nej dom väntar utanför klassrummet. Har funkat riktigt bra och nu är dom så många som håller koll på varandra så vi fick dispens från fröken att 6åringen får åka med dom stora.

Här måste en vuxen lämna o hämta annars på 6års.

Men det viktiga tror jag är hur barnet är. Är hon trygg och vill åka och ni tror hon klarar det så kan ni ju pröva. Första gångerna åkte vi med i bilen utan att dom visste och kollade så dom klarade vägen och sådana saker. En mobiltelefon har också underlättat.
  • Lena

Det låter som lång tid. För vår dotter tar det 15min buss och 5min promenad. Hon började åka i 1:an med en granne och i 2:an själv. Det är en vanlig linjebuss

• amia01

Våra barn har åkt skolbuss 40 minuter till skolan sedan äldsta började förskoleklass. När de kommer fram får de vänta 30 minuter innan de börjar. Fungerar oftast, men ibland blir det incidenter eftersom det inte finns någon vuxen tillsyn under väntetiden för de barn som inte är inskrivna på fritids.
    Alternativet är att låta barnen sitta kvar på bussen och åka med på följande turer, och komma till skolan när de börjar, men 1 timme och 10 minuter på bussen är inget de väljer frivilligt...
    På eftermiddagen varierar restiden mellan 30 minuter och 1 timme och 30 minuter beroende på hur många barn som ska hem, och vilken turordning de skjutsas. På samma sätt som på morgonen kan barnen välja att vänta på skolan istället för att sitta på bussen, men då utan tillsyn... 
    Långa dagar, och trötta barn, och vi skjutsar så ofta vi har möjlighet till. Tyvärr funkar fritids väldigt dåligt, så inget av våra barn klarar av att vara kvar där. Och att få ihop jobb och skjuts är inte möjligt mer än ett par dagar i veckan, även om vi försöker flexa så ofta det går.
    Vi bor 10 minuters bilväg från skolan (8 km), och de långa resorna beror på att det bara finns en skolbuss som ska skjutsa alla elever i skolan.
    Hade gärna haft kortare dagar/resor, men i vår kommun finns ingen begränsning. 

Svar på tråden Skolskjuts tid