• fantasy06

Ägarbyte fastighet

Hej. Hoppas på att någon här gått igenom samma och kan ge råd o tips :)

Jag och min pappa äger huset jag o min man bor i. Nu vill vi att min man ska ta över halva min pappas del och även då halva lånet. Pappa ska ge sin del i gåva till min man. Vad jag förstått måste man skicka med ett gåvobrev i original tillsammans med lagfartsansökan. Men måste lånet vara övertagit innan man skickar in lagfartsansökan?

Hur gör man och i vilken ordning? Vår bankkontakt rådde oss att ta kontakt med deras jurist. Rådgivning 1600kr/timme o ska de skriva dokumenten som behövs så kostade det 5000kr?!?!

Tacksam för råd o tips :)

• Svar på tråden Ägarbyte fastighet
  • Kjell2
    fantasy06 skrev 2017-05-30 14:20:53 följande:

Hej. Hoppas på att någon här gått igenom samma och kan ge råd o tips :)

Jag och min pappa äger huset jag o min man bor i. Nu vill vi att min man ska ta över halva min pappas del och även då halva lånet. Pappa ska ge sin del i gåva till min man. Vad jag förstått måste man skicka med ett gåvobrev i original tillsammans med lagfartsansökan. Men måste lånet vara övertagit innan man skickar in lagfartsansökan?

Hur gör man och i vilken ordning? Vår bankkontakt rådde oss att ta kontakt med deras jurist. Rådgivning 1600kr/timme o ska de skriva dokumenten som behövs så kostade det 5000kr?!?!

Tacksam för råd o tips :)

Ni kan sköta lånet och lagfarten separat.

Fixa ett gåvobrev, registerar och sök sen lagfart. Samtidigt jobbar ni med banken för att skriva över lånet.

• felix le chat

Ni behöver VERKLIGEN inte någon jurist för att innom familjen skriva över
    din pappas andel på din man.
    Googla gåvobrev fastighet så får ni en mall.

• fantasy06
    Kjell2 skrev 2017-05-30 14:47:47 följande:

Ni kan sköta lånet och lagfarten separat.

Fixa ett gåvobrev, registerar och sök sen lagfart. Samtidigt jobbar ni med banken för att skriva över lånet.

Tack för ditt svar. Har du varit med om detta själv o gjort som du skriver?

Borde ju vara så enkelt som du skriver så förstår inte varför bankkontakten fick det att låta krångligt.
  • fantasy06
    felix le chat skrev 2017-05-30 14:54:27 följande:

Ni behöver VERKLIGEN inte någon jurist för att innom familjen skriva över

din pappas andel på din man.

Googla gåvobrev fastighet så får ni en mall.

Tack. Så jag med tänkte man kan göra men sen den där bankkontakten gjorde en osäker.
  • Kjell2
    fantasy06 skrev 2017-05-30 14:55:02 följande:
    Tack för ditt svar. Har du varit med om detta själv o gjort som du skriver?

Borde ju vara så enkelt som du skriver så förstår inte varför bankkontakten fick det att låta krångligt.
    Har gjort ungefär samma procedur själv. Just gåvobrevt bör ni få hjälp av någon duktig så att det blir rätt formulerat.

Resten är mest en pappersexeceris som tar tid.

Inled också en diskussion med banklen för att starta processen med lånet.

Att tänka på om det finns andra bröstarvingar, syskon till din sambo, som kan ha synpunkter på gåvan

• fantasy06
    Kjell2 skrev 2017-05-30 15:00:15 följande:

Har gjort ungefär samma procedur själv. Just gåvobrevt bör ni få hjälp av någon duktig så att det blir rätt formulerat.

Resten är mest en pappersexeceris som tar tid.

Inled också en diskussion med banklen för att starta processen med lånet.

Att tänka på om det finns andra bröstarvingar, syskon till din sambo, som kan ha synpunkter på gåvan

Tack. Finns ingen som kan anmärka på gåvan :) får se om man kan hitta en mall på gåvobrev att använda. Som sagt ska juristen hjälpa till med att skriva gåvobrevet skulle det då kosta 5000kr :)
  • Kjell2
    fantasy06 skrev 2017-05-30 15:03:38 följande:
    Tack. Finns ingen som kan anmärka på gåvan :) får se om man kan hitta en mall på gåvobrev att använda. Som sagt ska juristen hjälpa till med att skriva gåvobrevet skulle det då kosta 5000kr :)
    Finns säkert billigare alternativ och du googlar runt lite.

• fantasy06
    Kjell2 skrev 2017-05-30 15:06:24 följande:

Finns säkert billigare alternativ och du googlar runt lite.

Sant. Tack för din input:)
Svar på tråden Ägarbyte fastighet