• frokenannorlunda

Varför blir jag inte gravid? 25 år!

Hej!

Jag och min partner är 25, vi lever tillsammans sen 3 år tillbaka, stadig ekonomi osv osv. Nu till problemet. Jag börjar sakta men säkert bli orolig, vi har inget skydd och "planerar" inget barn ;) men skulle det komma ett litet plus tecken skulle vi bli överlyckliga. Men inget händer ju!

Jag tog ut min spiral för 6-7 månader sen och började strax efter det äta epilepsi mediciner mot migrän, vilket jag hela tiden gör. Enda sen jag började ta dom har jag märkt att min mens alltid blir sen med minst en vecka. Är det på grund av dom? Men min läkare säger att det absolut inte ska påverka mig på det viset! Någon som känner igen sig?

Min pojkvän börjar dock känna att ansvaret ligger hos honom, när han var 14-17 år gammal använde han droger flitigt och är nu rädd för att det kunde ha påverkat något.

Vi vet att det än så länge gått kort tid, folk försöker ju i ÅR! Men jag blir så himla orolig, borde inte något hänt ändå? Finns det någon som kanske käkar migrän medicin och känner igen sig eller så och kan stilla mitt förvirrade huvud? Jag vill ju bara att allt ska vara bra.

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid? 25 år!
  • Anonym (Chilla)

Chilla, för mig och exet tog det 1,5 år av försök trots att inget var fel. Sen blev det ingen bebis av andra anledningar. Men min nya blev jag spontant gravid efter 5 månader.

Så de ser jätte olika ut. Ligg varannan dag så kommer ni pricka in ägglossningen, och det är helt normalt att det tar upp mot 1,5 år att bli gravid.

• Lena

Har du läst bipacksedeln? Min migränmedicin kan försvåra att bli gravid.

• EpicNurse

Tror att du nog snarare har längre menscykel än att den alltid är sen. Det innebär också att din ägglossning sker minst en vecka senare än du tror (ca 14 dagar innan mens). Inget konstigt!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Nn)

Det är NORMALT att det tar upp till 1 år om man aktivt försöker. Runt 7-8 månader tror jag är det vanligaste. Om ni dessutom inte aktivt faktiskt försöker så vet du ju inte ens om ni träffar ägglossningen. Så ta det lugnt.

• UndrandeSökare

Om ni vill öka chanserna så köp Clearblues digitala äggloningstest och använd dem i några månader så ni vet exakt när ägglossningen är och se till att ha sex vid varje ägglossning. Har ni gjort det och fortfarande inget plus efter 6män-1år, då kan man söka sjukvården för fertilitetsutredning.

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid? 25 år!