• Anonym (Frågor om folkbokförd)

Folkbokföring?

Sedan mitt barns mor och jag separerade så har vår dotter varit skriven hos mig då jag bodde kvar i huset ett tag efteråt. Nu har hon varit folkbokförd på min adress i snart 4 år.

Vi har dottern varannan vecka 50/50.

Fick precis reda på att hennes mor ska flytta till en lägenhet som ligger någon kilometer eller två närmare dagis än vad jag gör.

Vad händer om hon vill flytta med henne, alltså på papperet till folkbokföringen flytta med henne utan min signatur?

Hon har varit skriven hos mig så länge nu så det skulle kännas fel om hon blir skriven hos sin mor bara för hon bor några futtiga kilometer närmare?

Hennes mor skulle enbart göra det för högre bostadsbidrag, dock inget hon skulle erkänna.

Någon som vet?

• Svar på tråden Folkbokföring?
  • Anonym (nja)

Får du ut något extra av att hon är folkbokförd hos dig, tex högre bidrag?
    Det händer inget särskilt annat om hon byter adress. I alla fall inget som har med ert umgänge/varannan vecka att göra. Däremot kan det spela in för tex vilken skola hon hamnar på, om hon har längre avstånd, rätt till busskort/skolskjuts osv. Sannolikt kommer kanske även en del brev/information i första hand till folkbokföringsadressen, men det vet jag egentligen inte om det är så.
    Om inget av detta spelar någon roll kanske du skall ge hennes mamma möjlighet till extra bidrag?

• Anonym (nja)

Förresten, folkbokföringen är inget som ändras beroende på var dagis ligger. Vill mamman ändra adress måste du godkänna det. Vägrar du så blir det utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila. Har ni henne precis lika mycket har jag svårt att tro att adressen skulle ändras bara för att mamman har lust, såvida hon inte har bättre skäl än dagis, tex en bättre skola i närheten.

• Brumma

Om man är osams om var barnet är skriven gäller följande (vid växelvist boende)

I första hand står barnet skrivna i ursprungsbostaden, om någon av föräldrarna bor kvar där.

I andra hand går man på avståndet (fågelvägen) till barnets skola.

I ert fall gäller alltså fortfarande första alternativet. Om du däremot flyttar från ursprungsbostaden kan folkbokföringen komma att ändras om mamman bor närmre.

Svar på tråden Folkbokföring?