• greken2000

Sociopati (ej psykopat)

Hej, har frågor ang sociopati..

1.Hur börjar sociopati vilken ålder? Kan det tex hända ett trauma i 25 års åldern och så blir man sociopat?
    2. Hur vanligt är det att dom har kontakt med sin föräldrar? Sin familj.
    3. Hur vanligt är det att dom har vanneföreställningar? alltså att dom kan få psykoser pga trauma etc.
    4. Vem äger spelet? styr psykopater eller sociopater spelet?

5.Känner dom hat mot människor? kan dom känna sig ensamma?

mata gärna på om mer information och gärna om narcissism kontra sociopati.

Skriv gärna mer info om sociopati då jag inte hittate så jätte mycket på svenska.

• Svar på tråden Sociopati (ej psykopat)
  • Meriall
    greken2000 skrev 2017-05-28 20:43:00 följande:

Hej, har frågor ang sociopati..

1.Hur börjar sociopati vilken ålder? Kan det tex hända ett trauma i 25 års åldern och så blir man sociopat?

2. Hur vanligt är det att dom har kontakt med sin föräldrar? Sin familj.

3. Hur vanligt är det att dom har vanneföreställningar? alltså att dom kan få psykoser pga trauma etc.

4. Vem äger spelet? styr psykopater eller sociopater spelet?

5.Känner dom hat mot människor? kan dom känna sig ensamma?

mata gärna på om mer information och gärna om narcissism kontra sociopati.

Skriv gärna mer info om sociopati då jag inte hittate så jätte mycket på svenska.

Är ingen expert men skulle tro detta...

1. Nej jag tror 25 är för sent. Det behöver nog vara ganska tidigt i livet/barndomen så att personligheten inte är färdigutvecklad. Däremot kan man bli känslokall av ett trauma i 25årsåldern. Det är vanligt att känna att man slutat bry sig om sina medmänniskor efter just ett trauma men det räknas in i PTSD-diagnos, inte sociopati.

2. Förmodligen vanligast att de har det men ren gissning.

3. Vanföreställningar nej men det beror nog på hur du definierar det. Inte i stil med att "aliens är ute efter mig och rövar bort mig på nätterna. Min granne är en alien i hemlighet". Däremot är de nog mer psykosnära och hamnar lättare i psykotiskt tänkande vid svår stress än vad andra människor gör. Ungefär som borderline-personer.

4. Ingen av dem skulle jag säga men sociopater är nog mer välfungerande så de har nog bättre koll. Psykopater är ju avvikande som mkt små och det märks och man sätter in åtgärder och alla vet etc. De har också ofta svårt med impulskontroll och då styr man inte så mkt.

5. Tror inte de känner hat mot människor i allmänhet men kanske mot de som gjort dem illa. Ensamma kan de absolut känna sig. Däremot inte skam.
Svar på tråden Sociopati (ej psykopat)