• sakalladtilla

Lyrica!?

Hejsan. Precis som texten lyser ovan. Lyrica. Erfarenheter som smärtpatienter?

Jag är livrädd inför nästa vecka då jag ska sluta amma och börja behandlas med detta. Läser massa skräck inlägg om hur mycket man går upp i vikt och hur ofokuserad och förvirrad man blir. Folk som tappar minnet osv. Och jag är redan snurrig och glömsk tycker jag.. Och inte pinnasmal efter graviditeten..

Vad har ni för erfarenheter? Snälla säg att de finns positiva historier om denna medicin och smärtpatienter här?

Jag har kronisk smärta i övre ryggen, vänster skulderblad och nacke sedan 12 år tillbaka. (Är nu 25) Numer också domnande fingrar på vänster hand och strålande smärta från vänster skulderblad ut i axel och ner i armen. Huvudvärk var dag.

Har gjort följande behandlingsförsök:

Sjukgymnastik

Akupunktur

Kiropraktor

Naprapat

Massage

Smärtstillande i flera former

Gabapentinbehandling

2 triggerpunktskirurgier (neurolyser)

Allt detta utan resultat. Jag är 25 men känner mig som 65. Har fått en dotter för 10 månader sedan som jag knappt orkar bära. Och allt jag vanligtvis har gjort med vänster får jag nu lära om mig själv att göra med höger..

Detta känns snart som mitt sista kort.. så snälla hoppas ni har positiva saker att berätta också.

Kram på er/ orolig smärtpatient

• Svar på tråden Lyrica!?
  • Anonym (värkpatient)

Är ingen läkare och har ingen erfarenhet av Lyrica men däremot smärta som är obehandlad. Har dock aldrig hört Lyrica nämnas i de sammanhangen....däremot Saroten. Änvänds inte Lyrica bl a vid epilepsi?

Hoppas du får någon hjälp. Sånt märker man nog ganska snabbt. Du kan ju alltid sluta om det inte hjälper. Ofta går folk inte upp i vikt av tabletterna utan av sötsug och vätskeansamlingar och det kan man förhindra hyfsat bra med både diet och vätskedrivande tabletter.

• Queennr1

Har fått det förskrivet två ggr. Först vid en nervinflammation i armen, sedan för ett diskbråck. Hjälpte inte ett skit. Vid senaste tillfället gick jag dock i sömnen och gjorde märkliga saker.

Många verkar ändå ha fått hjälp av medicinen.

• Anonym (värkpatient)

Oj jäklar...skulle precis testa detta ju..men vågar ju inte gå i sömnen:( Gick du upp i vikt av Saroten eller fick biverkningar?

• Anonym (A)

Jag skulle INTE ta den..Googla Lyrica Dangerous Side Effects.

• sakalladtilla

Lyrica är epilepsi medicin samt medicin mot ångest och mot nervsmärta. Nervsmärta är ju då de jag har.

Har ju också läst skräck exempel men är ju intressetad av att veta om de finns någon med positiv effekt på nervsmärta? Eller om de finns någon som INTE gått upp i vikt av dessa då de är en av de främsta biverkningarna?

• josefzon

Hej!

Många epilepsiläkemedel används erfarenhetsmässigt mot neuropatiska smärtor. Lyrica har dosberoende biverkningar, men tenderar att vara ganska milt i mindre doser. Precis som andra liknande läkemedel trappar man upp dosen för att minska bieffekter. Det sämsta med läkemedlet i min mening är att många patienter med psykiatriska diagnoser tar läkemedlet i berusningssyfte. Annars är det ganska välbeprövat. Gabapentin brukar vara vanligare vid neuropatiska smärtor, men borde ge liknande effekt.

Mvh

Svar på tråden Lyrica!?