• Treansresa

Smeknamn på Gabriella.

Har fastnat lite för namnet Gabriella, men har svårt för många smeknamn så nu funderar jag på vilka det kan tänkas bli på Gabriella.

Skriv gärna allt ni kommer på:)

• Svar på tråden Smeknamn på Gabriella.
  • amalie79

Gabbi är väl givet.

Bella inte lika vanligt men finare

Även hört Gaba

• Treansresa

Gabbi har jag också tänkt på. Är inte lika förtjust i det .

Bella hade jag inte tänkt på. Men det är fint.

Att det ska vara då svårt med namn

• Snyggfrida

Ella skulle jag föredra som smeknamn om jag hetat Gabriella :) sen kan man ju alltid hitta på mer "personliga" smeknamn som inte har något med tilltalsnamnet att göra, dessa är ju såklart svårare att förutspå dock utan kommer ju mest naturligt med tiden.

• Treansresa
    Snyggfrida skrev 2017-05-27 22:12:38 följande:

Ella skulle jag föredra som smeknamn om jag hetat Gabriella :) sen kan man ju alltid hitta på mer "personliga" smeknamn som inte har något med tilltalsnamnet att göra, dessa är ju såklart svårare att förutspå dock utan kommer ju mest naturligt med tiden.

Ella är mitt absoluta favoritnamn! Men sambon gillar inte att det är så högt upp på topplistan.

Så är det ju, spontana smeknamn brukar ju bli bäst
  • älskarmörker

Jag skulle säga Gabbi, men den enda Gabriella jag vet kallar sig Bella helt så då säger jag ju Bella.

• Snyggfrida
    Treansresa skrev 2017-05-27 22:15:32 följande:

Ella är mitt absoluta favoritnamn! Men sambon gillar inte att det är så högt upp på topplistan.

Ella är verkligen jättefint :) och med ett smeknamn spelar det väl inte så stor roll hur pass "vanligt" det är? För är det inte viktigast att hitta ett namn som man själv tycker är fint och sen får man väl skita i om det råkar vara det vanligaste namnet i världen :)
  • fluu

Du har redan fått de uppenbara smeknamnen, men ofta styr man inte själv över smeknamn. Ofta får barnen smeknamn av vänner som sedan hänger i.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Amanda84

Jag känner flera Gabriella och smeknamnen varierar: Gabbe, Gabbi, Gabbis, Bella, Brella...

Traditionella smeknamn är dock inte de samma nu än vad de var i tidigare generationer. Jag känner några barn som har fått helt annorlunda smeknamn än vad jag är van vid. En kille heter Simon; han kallas Simpe av sina kompisar (på min tid hade vi sagt Simme), en pojke som heter Sebastian kallas för Sebb (på min tid hade man sagt Sebbe) samt en pojke som heter Christopher som kallas för Koffe. (jag skulle ha sagt Stoffe.)

Jag tror därför inte att man kan utgå från ett namn till ett barn och sedan tro att smeknamnen ska bli de samma som de var när man själv växte upp, för den nya generationen skapar helt andra smeknamn, vare sig man vill det eller ej.

• MadHatter

Det vanligaste ör väl "Gabbi" eller varianter av det, som Gabbe, Gabbis osv.

Jag har en dotter med ett långt namn och hon har inget smeknamn alls utan kallas för vad hon heter.

Själv har jag ett namn som är tvåstavigt och sällan ger upphov till smeknamn men eftersom det är så vanligt fick jag under uppväxten diverse smeknamn kopplat till mitt efternamn istället.

Jag har också vänner som har smeknamn som inte har något med namnet att göra (vad det verkar).

Så att spå i smeknamn är svårt.

• DenNamnbitne

Om man inte vill bli kallad för smeknamn blir man inte det. Jag har aldrig fått något självklart smeknamn och är nöjd med det men om man gillar Gabbi så är väl det rätt lättillgängligt. Gabbri är finare i sådana fall.

• Treansresa

Tack för alla svar! Får fundera lite

• nernu

Gab, gabbi, gabbe, gabs, bella, ella, gabbis. Om du väljer det namnet så välj ett smeknamn från början så det fastnar. Gabbe är inget kul när man är tjej...

Svar på tråden Smeknamn på Gabriella.