• Ensamsjäl

Skilda åsikter kring vem som ska få bli gudmor

Jag och min sambo väntar barn och har kommit längre än halvvägs. Vi är båda lyckligab över detta och barnet var både planerat och välkommet. Min sambo har två vuxna barn sedan tidigare och dessa två ställde sig helt emot graviditeten när de fick reda på det. Det var en oerhört känslig och jobbig period för oss alla och det gick så långt att jag satt hos min barnmorska och förklarade för henne att jag skulle göra abort. Min sambo slets mellan oss och sina barn och ville bara att alla skulle vara nöjda men var helt hjälplös. Han tog sina barn i försvar och det gjorde så ont i mig. Samtidigt försökte han göra mig nöjd men det var väldigt svårt när hans barn fick mig att må så dåligt.

Dock började dottern ändra sig efter att ha smält informationen och hon ser nu fram emot att få en lillasyster. Hon har utsett sig själv som gudmor åt barnet och min sambo håller med. Jag vill tyvärr inte ha henne som gudmor utan vill istället ge den titeln åt min bästa vän som redan ställt upp för mig och barnet till 100% och stöttat mig genom allt det jobbiga.

Min sambos dotter däremot har bara fått mig att må dåligt. Hon är expert på att lägga sig i våra liv och kommer bara med negativa besked och kritik. Därför vill jag inte ge henne den titeln, även fast jag tycker att det är väldigt fint av henne att vilja bli det. Så min sambo och jag tycker just nu olika och kan inte enas. Han tar henne i försvar och det river upp mycket gamla sår. Jag kan inte fatta att jag tänkte ta bort barnet jag bär på och känner mig oerhört ledsen över detta. Tänk att det kunde få gå så långt ????

Hur tycker ni att jag ska agera? Även om man kan ha två gudmödrar så vill jag absolut inte ge den titeln åt dottern. Tycker ni att det är fel av mig? Är det någon som kan känna igen sig i det här dilemmat?

• Svar på tråden Skilda åsikter kring vem som ska få bli gudmor
  • Anonym (Låt henne)

Jag tänker att i praktiken betyder inte gudmorstiteln någonting framöver. Gudmor kommer inte få särskilda förmåner, extra tillgång till barnet eller liknande.

Jag förstår att du inte gillar tanken på henne som gudmor men jag tycker du skall släppa det. Tänk på barnet istället. Kanske barnets halvsyster tar sig an det lite extra om hon får vara gudmor, medan hon möjligtvis kan känna agg emot barnet om hon nekas. Detta handlar inte om dig, utan om ert barn och då borde rimligtvis du och mannen få välja var sin gudmor.

• Anonym (j)

Familjemedlemar finns oftast där livet ut. Det gör inte vänner. Sen så handlar valet av gudmor om barnet och inte om dig. Jag tycker det är självklart att ni ska välja storasystern.

• Queennr1

Gudmor ska ja vara en extra person utöver det nätverk som redan finns i form av systrar, mostrar etc.

Om man inte är överens som föräldrar är det väl en bra grej att man får välja varsin fadder. Du väljer gudmor så får han välja gudfar.

• Anonym (Ndbdb)

Det kallas fadder, inte gudmor.

Och ni kan ha typ hur många som helst, så båda två kan vara det så är alla nöjda.

• HotPink

Ser faktiskt ingen anledning till varför du ska gå med på att ha henne som Gudmor till ert barn.

• Ensamsjäl

Det bör noteras att ingen av storasyskonen, som nu då är vuxna, ville ha ett till syskon. Något som dom lät mig få veta på alla sätt och vis. Jag fick till och med höra det muntligt rakt till mig. Vi trodde först det skulle bli en pojke, men när vi fick veta att det skulle bli en flicka så blev hon besviken, det innebar ju att hon inte skulle bli enda dottern längre och då skulle hon ju inte få lika mycket uppmärksamhet. Hon har också ställt upp saker som det nya barnet inte får göra, eftersom hon själv inte fick det när hon var liten. Och dottern ser det som att hon förlåter oss för att barnet finns till om hon får bli gudmor, som om vi gjort något fel och nu måste ge henne denna titel.

• HotPink
    Ensamsjäl skrev 2017-05-26 11:46:32 följande:

Det bör noteras att ingen av storasyskonen, som nu då är vuxna, ville ha ett till syskon. Något som dom lät mig få veta på alla sätt och vis. Jag fick till och med höra det muntligt rakt till mig. Vi trodde först det skulle bli en pojke, men när vi fick veta att det skulle bli en flicka så blev hon besviken, det innebar ju att hon inte skulle bli enda dottern längre och då skulle hon ju inte få lika mycket uppmärksamhet. Hon har också ställt upp saker som det nya barnet inte får göra, eftersom hon själv inte fick det när hon var liten. Och dottern ser det som att hon förlåter oss för att barnet finns till om hon får bli gudmor, som om vi gjort något fel och nu måste ge henne denna titel.

Absolut inte!

En vuxen människa som håller på så skulle aldrig få bli gudförälder till mitt barn.. Dags för pappan att fostra sitt/sina barn även nu när dom är vuxna.
  • LaFontaine

Varför inte bara strunta i att ha faddrar då? De fyller ju inte längre någon funktion.

• Carambolan

Jag hade nog också skippat det för att undvika tjafs. Ansvarsfulla vuxna kan man ju omge sig med ändå utan att få det noterat i kyrkoböckerna.

• Anonym (Jobbigt)

Låter hemskt jobbigt...

Har du några barn sen tidigare? Eller kommer er lilla prinsessa att få endast dessa styvsyskon?

Tänker på hur livet kommer bli för henne, när hon i framtiden har bara syskonen kvar av familjen, då hennes föräldrar går vidare....

Jag hade nog försökt ge henne ett helsyskon, ifall det är möjligt, så hon inte blir "ensam" med styvsyskonen...

Angående gudmor så skulle jag nog tveka liksom du, men isåfall ge henne två gudmödrar om hon prompt ska ha såna.

Min son har två gudmödrar och en gudfar :)

Svar på tråden Skilda åsikter kring vem som ska få bli gudmor