• mammalovis

Att få barn med förstoppningsproblem blöjfri

Vår dotter är snart 4 år och det är först nyligen hon har kommit igång med att frivilligt kissa på toa regelbundet . Det har gått relativt bra och hon hinner kissa i tid, men nu det senaste har vi bajs i trosorna nästan varje dag.

Hon har ätit Forelax sedan hon var drygt ett år och det har funkat bra. Dock har hon de senaste månaderna bajsat flera gånger per dag och detta har fortsatt när hon börjat gå på toa. Nästan varje gång kommer båda delarna. Jag tror inte att hon riktigt känner/har koll på bajset alternativt försöker hålla sig och misslyckas. Jag tänker att vi bara får kämpa på och påminna/nästan tvinga henne oftare på toa för att lyckas, medan sambon tycker att hon då lika gärna kan återgå till blöja ett tag till.

Finns det fler som haft liknande problem och hur fick ni ordning på det?

Förhoppningsvis får vi en uppföljning med läkare snart, vi var lovade det nu i maj ...

• Svar på tråden Att få barn med förstoppningsproblem blöjfri
  • Kerubmamman

Hur är konsistensen på bajset? Det kanske är dags att minska dosen en aning?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Frontline

Kanske dags att testa att sluta med forlax..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (K)

Min stora började också med Forlax när han var 1 år och får fortfarande, blir snart 4 år. När han var 2,5 år började vi trappa ner men ökade igen om han inte bajsade på ett par dagar. Just att bajsa på toaletten ville han inte. Det var mycket gråt och skrik och han kunde hålla sig sjukt länge trots att han fick Forlax tre gånger per dag. Men vi stod på oss, satt med honom på toaletten, han fick titta på plattan och vi mutade med glass om det kom bajs i toaletten. När han väl hade bajsat i toaletten var han jätteglad och nöjd, stolt över sig själv. Det tog några månader men sen sprang han själv till toan och bajsade utan gnäll och glömde bort både platta och glass. Då började vi trappa ner igen och det har gått jättebra. Nu får han en påse varannan morgon och vi ska börja trappa ner ännu mer nu så att han förhoppningsvis slipper medicinen helt om några månader. Sen kan jag tipsa om Laxido Junior som är samma sak som Forlax men är gratis. Den finns dock inte med smak så sonen gillar den inte men vi blandar med äppeljuice och då är det inga problem!

Jag hade inte satt på henne blöja igen utan påminnt om att gå toaletten oftare och alltid ha med ombyte om det händer en olycka. Sen hade jag trappat ner Forlaxen också för den kanske gör att hon får mindre kontroll över när hon måste bajsa. Hur ofta får hon nu? Vi började med en påse morgon och kväll (ibland en vid lunch också om han inte hade bajsat på länge) och vi började nedtrappningen med att ta bort påsen han fick på kvällen. Efter några månader började vi som sagt ge en påse varannan morgon och nu ska vi trappa ner till var tredje morgon. Blev det problem med bajset igen gav vi lite oftare igen och sen provade vi att trappa ner på nytt.

• mammalovis
    Anonym (K) skrev 2017-05-26 04:55:41 följande:

Min stora började också med Forlax när han var 1 år och får fortfarande, blir snart 4 år. När han var 2,5 år började vi trappa ner men ökade igen om han inte bajsade på ett par dagar. Just att bajsa på toaletten ville han inte. Det var mycket gråt och skrik och han kunde hålla sig sjukt länge trots att han fick Forlax tre gånger per dag. Men vi stod på oss, satt med honom på toaletten, han fick titta på plattan och vi mutade med glass om det kom bajs i toaletten. När han väl hade bajsat i toaletten var han jätteglad och nöjd, stolt över sig själv. Det tog några månader men sen sprang han själv till toan och bajsade utan gnäll och glömde bort både platta och glass. Då började vi trappa ner igen och det har gått jättebra. Nu får han en påse varannan morgon och vi ska börja trappa ner ännu mer nu så att han förhoppningsvis slipper medicinen helt om några månader. Sen kan jag tipsa om Laxido Junior som är samma sak som Forlax men är gratis. Den finns dock inte med smak så sonen gillar den inte men vi blandar med äppeljuice och då är det inga problem!

Jag hade inte satt på henne blöja igen utan påminnt om att gå toaletten oftare och alltid ha med ombyte om det händer en olycka. Sen hade jag trappat ner Forlaxen också för den kanske gör att hon får mindre kontroll över när hon måste bajsa. Hur ofta får hon nu? Vi började med en påse morgon och kväll (ibland en vid lunch också om han inte hade bajsat på länge) och vi började nedtrappningen med att ta bort påsen han fick på kvällen. Efter några månader började vi som sagt ge en påse varannan morgon och nu ska vi trappa ner till var tredje morgon. Blev det problem med bajset igen gav vi lite oftare igen och sen provade vi att trappa ner på nytt.

Hon får en påse varje morgon och har fått den dosen under lång tid. Det kanske är så att vi ska testa varannan dag för nu är det längesedan vi körde förra försöket att ta bort forelaxen, som läkaren ville. Det svåra är ju att veta om hon har blivit bättre eller sämre.
  • mammalovis
    Kerubmamman skrev 2017-05-25 22:39:21 följande:

Hur är konsistensen på bajset? Det kanske är dags att minska dosen en aning?

Svårt att beskriva, men mer krämig. Dilemmat är ju att hon är pappas flicka, så jag får inte byta blöja/torka efter toa så ofta att jag har så god koll om hon blivit lösare eller fastare än innan, men jag får fråga sambon. Hon har ju även några gånger haft gammalt bajs i trosan på morgonen ... Sambon blir lite tjatig så jag vet inte om hon dessutom försöker dölja när hon har misslyckats. 
  • Kerubmamman

Det låter som att hon har för hög dos. Istället för varannan dag kan du ge en halv påse per dag, då blir det jämnare fördelar. Annars finns risken för att det blir lite för hårt varannan dag, särskilt när tarmen är van vid det krämiga (inte så stor "ansträngning").

• Kerubmamman

En apotekare berättade att hon minskade sin sons dos med typ en tesked i veckan/varannan vecka för att hans tarm skulle hinna med.

Svar på tråden Att få barn med förstoppningsproblem blöjfri