• Vindpust

Vårt barn är likt bonusbarnen

Som rubriken lyder så får jag höra ibland att folk säger att de tycker att min och min sambon gemensamma barn är likt hans barn från ett tidigare förhållande. Jag vet inte varför men jag tycker detta känns inte alls kul att höra. Nån annan som känt så här? Jag har inga problem med bonusbarnet alls utan vi har en superfin relation till varandra. Då barnet är hos sin andra förälder så kan hen efterfråga att få prata med mig och så men av någon anledning så sticker det till i mig då nån säger att de är lika varandra. Det är nästan så att jag hoppas att om vi får något fler barn att han hon/honom är lik mig. Det är inte konstigt att barnen är lite lika med tanke på att de har samma pappa men ändå. Så jävla irriterande att känna så här.

• Svar på tråden Vårt barn är likt bonusbarnen
  • Connie07

Ganska vanligt,barnen är ju släkt med varandra ,fast har olika mammor.Vi kan inte bestämma detaljer hur våra barn ska se ut.

• Vindpust
    Connie07 skrev 2017-05-24 22:55:51 följande:

Ganska vanligt,barnen är ju släkt med varandra ,fast har olika mammor.Vi kan inte bestämma detaljer hur våra barn ska se ut.

Nä vi kan ju inte det. Jag vet att vissa kan tycka att det är jobbigt att ens barn har inget av sig själv alls och tänker man så då är det kanske inte så konstigt att man tycker det är mindre kul att ens barnet är lik en avkomma där ett ex är mamma till barnet exempelvis...
  • sextiotalist

Sonen är väldigt lik sitt ena syskon, men jag har tyckt det varit roligt att höra.

Vi brukar skoja att det måste blivit fel någonstans, exet måste lånat mina gener, för det syskonet är mer lik både mig och sambon än sin mamma

• Ypq

Barnet är alltså likt sina syskon? Och det tycker du är jobbigt?

Det måste vara fruktansvärt jobbigt detta att leva med någon som har ex och barn sedan innan. Och att ens barn skulle vara likt sin egen pappas andra barn, ha det är ju bara för mycket!

• Bullimor

Jag har inga problem med det. Efter att vi skilde oss så kom det inte så ovanliga "hur vet jag att han är min son"... tja, hur kan han annars vara så likt din andra, äldre son?

• Connie07

Mitt barn är inte lik mig (har inte ens mina färger).Men på något sätt det faktum att barnet var igenom mig i 9 månader och är genetiskt 50%mig,så känner jag inte att det är jobbigt.

• Vindpust
    Ypq skrev 2017-05-25 12:41:39 följande:

Barnet är alltså likt sina syskon? Och det tycker du är jobbigt?

Det måste vara fruktansvärt jobbigt detta att leva med någon som har ex och barn sedan innan. Och att ens barn skulle vara likt sin egen pappas andra barn, ha det är ju bara för mycket!

Vad är för mkt? Det är väl klart att man vill att ens barn skall ha något ifrån en själv och inte ett barn som är skapat på annat håll sedan tidigare. Sedan är jag ju inte dum utan jag är glad att vårt barn är friskt och så fin på alla sätt men jag kan inte låta bli att störas av denna tanke att de är lika varandra.
  • Vindpust
    Bullimor skrev 2017-05-25 12:45:00 följande:

Jag har inga problem med det. Efter att vi skilde oss så kom det inte så ovanliga "hur vet jag att han är min son"... tja, hur kan han annars vara så likt din andra, äldre son?

Nu har vi ju bara ett barn tillsammans ön så länge men det kanske förändras och man en dag skulle få ett barn till. Vårt barn har från dag ett jämförts med bonusen och eftersom jag inte varit med enda från början så vidrör det inte mitt hjärta på samma vis som min sambos..
  • Vindpust
    Connie07 skrev 2017-05-25 13:21:08 följande:

Mitt barn är inte lik mig (har inte ens mina färger).Men på något sätt det faktum att barnet var igenom mig i 9 månader och är genetiskt 50%mig,så känner jag inte att det är jobbigt.

Det är sant ingen kan ju ta ifrån en att man faktiskt närt barnet samt fött det, men på något vis så känns det så galet att mitt barn skall vara likt ett annat med en annan mamma. Och med mitt barn menar jag såklart vårt så ingen bara surra om att jag äger inte barnet osv osv
  • Maddi

Jag skulle ha blivit glad om barnet var lik något av syskonen så barnet kan känna gemenskap med dom andra, se likheter med dom. Mina barn är helsyskon men inte alls lik varandra, inte ens håret. Ena är kopia av mig och andra är väldigt lik sambon så de tycker jag är tråkigt.  

• Bullimor
    Vindpust skrev 2017-05-25 15:58:48 följande:
    Nu har vi ju bara ett barn tillsammans ön så länge men det kanske förändras och man en dag skulle få ett barn till. Vårt barn har från dag ett jämförts med bonusen och eftersom jag inte varit med enda från början så vidrör det inte mitt hjärta på samma vis som min sambos..
    Jag fick bara ett barn med mitt ex.
    Idag är likheten inte lika stor men då, för tio år sedan, var den påfallande.
    Nu är sonen mer likt mig, utseenden och drag förändras ofta med tiden.
  • Bullimor
    Maddi skrev 2017-05-25 18:10:37 följande:

Jag skulle ha blivit glad om barnet var lik något av syskonen så barnet kan känna gemenskap med dom andra, se likheter med dom. Mina barn är helsyskon men inte alls lik varandra, inte ens håret. Ena är kopia av mig och andra är väldigt lik sambon så de tycker jag är tråkigt.  

Likheten är inte lika med gemenskap...  "bonus"syskonet i detta fall har aldrig brytt sig om sin lillebror. Inte hans äldre syskon heller.
    Nu spelar det ingen roll längre, men då... kändes det trist att de inte brydde sig efter vår skilsmässa. 

De har inte hört av sig på över tio år och min son ser dem inte längre som sina syskon.
  • äldreochklokare

Barn ändras ganska mycket under tiden de växer upp. Bara för att barnet är likt pappan nu innebär inte säkert att det kommer vara likadant när barnet är äldre. Men även om det fortsätter som nu så får du försöka hantera din känsla. För det är inget du kan göra och det visar väl mer att du någonstans innerst inne inte riktigt gillar att han haft barn med en annan (så kan man säker känna trots att man logiskt vet hur och varför). 

• Vindpust
    äldreochklokare skrev 2017-05-25 19:04:41 följande:

Barn ändras ganska mycket under tiden de växer upp. Bara för att barnet är likt pappan nu innebär inte säkert att det kommer vara likadant när barnet är äldre. Men även om det fortsätter som nu så får du försöka hantera din känsla. För det är inget du kan göra och det visar väl mer att du någonstans innerst inne inte riktigt gillar att han haft barn med en annan (så kan man säker känna trots att man logiskt vet hur och varför). 

Tack för orden de gav mig en något positivare känsla till det här :)
  • Vindpust

Förstår det men känslan är annorlunda då syskonet är ett "halvsyskon" tro mig.
  • Vindpust

Men då har ni en av varje som de är lik de är ju inget att klaga över tycker jag :) Jag är i en sits där vårt barn är lik pappan och hans barn från ett tidigare förhållande så det är lite annorlunda.
  • WiJu

Åh jag blir glad när jag ser likheter både i utseende och beteende (om det är ett bra) mellan våra gemensamma barn och bonusbarnen.

Känns kul att syskonen har likheter fast det är olika mammor, tycker jag. Min yngsta bonusdotter och jag har massor av likheter i sättet vi har och det är jätteroligt. Känns verkligen som att vi är lika i det mesta även om vi inte har någon likhet i utseendet.

Vet inte hur du ska göra för att sluta irritera dig på det, men att försöka tänka att det är positivt och roligt att dom har likheter kan du göra. Fake it until you make it, elöer vad säger man..

Svar på tråden Vårt barn är likt bonusbarnen