• Stardust74

BRF styrelse hävdar att jag ska åtgärda förra ägarens altanbygge

Har styrelsen i bostadsrättföreningen rätt att tvinga mig att åtgärda ett altanbygge som den förra ägaren utförde för flera år sedan?
    Jag har köpt lägenheten i befintligt skick för ca 3 år sedan. Förra året målade jag om altanen vit i likhet med alla andra altaner på området. Tyvärr utan att fråga. I samband med ett annat ärende kom de ett år i efterhand med krav att återställa färgen. Jag ansökte i efterhand om att den fortsättningsvis skulle få vara vit eftersom de övriga är det. Jag fick igenom att den skulle få vara vit men att sidoskydden ska målas röda. Fine, okej om alla andra gör likadant, men så är det ju inte. Dessutom kräver dom att JAG ska bygga om altanen, när jag köpt den i befintligt skick. Alltså, altanens konstruktion ser exakt likadan ut nu som den gjorde när jag köpte lägenheten och dessutom har den sett ut så flera år innan jag flyttade dit. Plötsligt ska jag åtgärda detta?? Deras anledning är att "Det kom upp när jag målade den". Får dom verkligen göra såhär?
    Är detta diskriminering eller hur ska jag gå vidare om dom inte har rätten att göra så? 

• Svar på tråden BRF styrelse hävdar att jag ska åtgärda förra ägarens altanbygge
  • Stardust74

Jag har gjort det och dom påstår att dom inte har något att säga till om när det gäller föreningars styrelse:/ lokalkontoret.

• Lena

Fråga dem bara om preskriptionstid, det ska de veta och det är generellt

• Wazp

Tycker du ska lägga ned lite tid att lära dig vad diskriminering betyder...

• äldreochklokare

men du har väl en exakt likadan tråd  ute sedan tidigare?

• sextiotalist

Avviker din altan märkbart från de övrigas?

Är det bara riva du ska göra eller ska du bygga en annan i annan stil.
    Det verkar lite knepigt när de skriver att du ska riva altanen när de övriga grannarna har altan

• Stardust74

Att acceptera eller respektera deras beslut kommer inte att hända. Jag kontaktade en jurist som jobbar med den här problematiken och fick hans stöd. Så till dem som har liknande bekymmer: Lita på magkänslan:)

• Söderpappan

Vad menar de med "Det kom upp när jag målade den" som du skrev? Vad kom upp, menar de att du byggde den då?

Tycker också det låter konstigt. Har brf röstat om att man inte får göra om eller är det bara styrelsen som jävlas? Har du någon granne som inte gillar dig? Varför skulle bara du måla rött? Har du fått några svar eller håller de sig undan?

Uppdatera gärna

• Moderno

Ett alternativ är att vänligt be om de grunder som föreningen vill anföra som skäl för sina krav. Be att få dem skriftligen, så att du kan ta ställning till hur du ska göra för att anpassa dig (vilket du bara behöver göra om du anser att det finns fog för kraven).

Var noga med att kontrollera att grunderna uttrycks av en beslutsför styrelse och inte kommer från en enskild ledamot.

Och återigen, gör det på ett vänligt sätt innan du har tillräckligt på fötterna för att bestrida kraven. Sådana här ärenden kan lätt bli väldigt infekterade.

• MadHatter

Jag kan inte svara på huvudfrågan, men på vilket sätt menar du att det skulle kunna handla om diskriminering?

• Snuttis2

Blir nyfiken: Var altan bygget beviljad av styrelsen från början? Finns den inskickad med ritning o registrerad?

Alla byggen o förändringar ska godkännas av styrelsen innan uppförande! Om det är skött ordentligt ska så har de inget att komma med! Om det dock aldrig skett/registrerats så har de en helt annan beslutsrätt!

Skillnaden mellan bostadsrätt och villaägande är ju just att en förening/styrelse faktiskt beslutar i vissa frågor o att fri rätt till ändringar inte finns!

• Stardust74
    Söderpappan skrev 2017-05-25 05:03:56 följande:

Vad menar de med "Det kom upp när jag målade den" som du skrev? Vad kom upp, menar de att du byggde den då?

Tycker också det låter konstigt. Har brf röstat om att man inte får göra om eller är det bara styrelsen som jävlas? Har du någon granne som inte gillar dig? Varför skulle bara du måla rött? Har du fått några svar eller håller de sig undan?

Uppdatera gärna

Dom menar att altanen ska se ut på ett visst sätt varpå de skickade mått och anvisningar för hur det skulle se ut. Detta verkar dock bara gälla mig och inte andra i området. Han menade nog att detta kom på tal när de diskuterade det övriga. Jag vågar anse att det är styrelsen som jävlas:/ Någon måste ju uppenbarligen ogilla mig. Jag har inte varit vare sig otrevlig eller stött mig med någon (är till min personlighet mer en serviceinriktad person-jobbar ju som säljare;) Har iaf en positiv läggning och ser sällan intresse i att stöta mig med folk.
    Varför bara jag ska måla rött är en fråga jag ställer mig själv, och den frågan tyckte även juristen var märklig. Han frågade om det hållits någon föreningsstämma i frågan och det har det ju inte. Så nog är det bara maktutövande de håller på med. Synd att människor med fel avsikter ofta hamnar i föreningars styrelsepositioner.
  • Stardust74
    Snuttis2 skrev 2017-05-26 19:18:17 följande:

Blir nyfiken: Var altan bygget beviljad av styrelsen från början? Finns den inskickad med ritning o registrerad?

Alla byggen o förändringar ska godkännas av styrelsen innan uppförande! Om det är skött ordentligt ska så har de inget att komma med! Om det dock aldrig skett/registrerats så har de en helt annan beslutsrätt!

Skillnaden mellan bostadsrätt och villaägande är ju just att en förening/styrelse faktiskt beslutar i vissa frågor o att fri rätt till ändringar inte finns!

Ja altanen var godkänd innan, jag kontaktade den förra ägaren och hon skickade bild på godkännandet. 2007 kom godkännandet. 10 år sedan. Lite märkligt är det allt. jag har koll på detta, dock är det tydligen olika i olika föreningar vilka regler som gäller. Min förening tycker att det är tydligt att skicka ut en liten broschyr istället för att lägga upp det på föreningens hemsida. Man borde givetvis komplettera broschyrerna med information på nätet som de flesta använder sig av idag.
  • Stardust74
    Moderno skrev 2017-05-26 09:45:22 följande:

Ett alternativ är att vänligt be om de grunder som föreningen vill anföra som skäl för sina krav. Be att få dem skriftligen, så att du kan ta ställning till hur du ska göra för att anpassa dig (vilket du bara behöver göra om du anser att det finns fog för kraven).

Var noga med att kontrollera att grunderna uttrycks av en beslutsför styrelse och inte kommer från en enskild ledamot.

Och återigen, gör det på ett vänligt sätt innan du har tillräckligt på fötterna för att bestrida kraven. Sådana här ärenden kan lätt bli väldigt infekterade.

Jag har kontaktat en jurist som får sköta händelseförloppet framöver:) Hoppas på bästa utgång. Bedöms jag ha helt fel så är det så, men bedöms jag ha rätt så kanske man ska se över styrelsen överlag.
  • Kjell2
    Stardust74 skrev 2017-05-29 14:01:35 följande:
    Jag har kontaktat en jurist som får sköta händelseförloppet framöver:) Hoppas på bästa utgång. Bedöms jag ha helt fel så är det så, men bedöms jag ha rätt så kanske man ska se över styrelsen överlag.
    Du kan se över styrelsen vare årsmöte.

• Söderpappan
    Stardust74 skrev 2017-05-29 13:59:19 följande:

Ja altanen var godkänd innan, jag kontaktade den förra ägaren och hon skickade bild på godkännandet. 2007 kom godkännandet. 10 år sedan. Lite märkligt är det allt. jag har koll på detta, dock är det tydligen olika i olika föreningar vilka regler som gäller. Min förening tycker att det är tydligt att skicka ut en liten broschyr istället för att lägga upp det på föreningens hemsida. Man borde givetvis komplettera broschyrerna med information på nätet som de flesta använder sig av idag.

Nu är ju inte det här svaret på det jag skrev. Men om altanen blivit godkänd så är det ju klart? Inte kan de komma 10 år senare och begära att du ska återställa?!?

Vad menar du med "dock är det tydligen olika i olika föreningar"?
  • Fiona M

Om bygget är godkänt sen 2007 måste det ju räcka att visa styrelsen det?

Svar på tråden BRF styrelse hävdar att jag ska åtgärda förra ägarens altanbygge