• Blåtanden

Vad gör man om färgen på tandkronan är kass?

Hej! Jag var nyss hos tandläkaren och fick 4 st kronor. 3 st långt bak och de är helt OK. Jag tycker de överensstämmer OK i färgen. Visst, de är också ngt gråmörka men de sitter nedre käken så de syns aldrig (förutom hos tandläkaren).

Min fråga gäller tand nr i övre käke. Dvs, den som kommer efter hörntanden. Min nya "tand" är så grå i jämförelse med de andra.Jag var så mör hos tandläkaren att jag då inte sade till att jag tyckte färgen var dålig och hon sade flera gånger att hon var nöjd med färgen så jag tänkte att jag åker hem och kollar och så får det "lägga sig" men trots att jag tog den som var zirconia (inget grått material på insidan) så ser färgen redan brun-grå ut mot resten av mina framtänder och ska jag vara ärlig ser den ut som när barn fått ett slag mot en mjölktand och den börjat bli just brun-grå. Det är ingen extrem skillnad enligt vissa men det stör mig och framför allt stör det mig då den gick på (innan rabatt) ca 8000. Jag är medveten om att en porslintand aldrig kan ha samma färgåtergivning.

Vad gör man om man tycker att färgen är dålig? Jag ska tillbaka imorgon för slutundersökning av resterande tänder samt eventuell slipning så att bettet blir bra. 

• Svar på tråden Vad gör man om färgen på tandkronan är kass?
  • Evm

Du får ju säga det när du kommer dit. Dock kan de säkert hävda att du birde sagt det innan de satte dit den. För mig visade de i många olika ljus osv och jag fick okeja den innn de satte fast den. Men att den är grå låter ju inte alls rätt. Jag har en framtand som är porslin och vet man om det och tittar noga så syns det men bara pga att den liksom är mindre genomskinlig än en riktig tand eller hur jag ska förklara. Liksom mer helvit.

• Fontana

Jag hade kanske tur när jag fick satt in en krona för ett tag sedan. Min tandläkare var inte helt nöjd med färgen när kronan kom från tandlaboratoriet, så hon skickade tillbaka den för att ändra färgen. Det blev förstås ett extra besök för mig - men det kostade inget extra.

Det var tandläkaren och sköterskan som bestämde färgen. Jag tror att jag fick titta i en spegel och godkänna det hela, men man har ju som du säger svårt att bedöma det i den situationen.

Tyvärr är det nog inte mycket att göra nu, utan att ta bort kronan igen, men prata absolut med din tandläkare.

Svar på tråden Vad gör man om färgen på tandkronan är kass?