• Anonym (Less)

Ny partner med ett ex som bråkar

Behöver råd på hur man ska hantera sin nya partners ex som hela tiden gör sig påmind.....ja dom har barn tillsammans plus att hon lever i en ny samborelation.

När vi träffades hade min kille varit singel i några månader och mamman hade en ny relation. Trots att mamman hade en ny kille så kunde hon ringa min kille (sitt ex) om saker som att "kan du komma och hjälpa mig leta efter min bilnyckel mm" Dom följde även varandra på instagram fortfarande. Allt detta ifrågasatte jag och när han tog bort henne från instagram så blev det ett jäkla liv på henne. Enligt henne var det bara för att kunna följa barnens utveckling, då har äldsta dottern egen mobil samt att mamman har ett enormt kontrollbehov.

Mamman har ensam vårdnad om alla tre barnen, haft sedan de föddes. Anledningen till det var för att hon skulle få alla dagar (= slippa jobba då hon inte har någon utbildning).
    Pappan (min kille) har efter samarbetssamtal som var på hans förslag valt att ta kontakt med advokat för att få gemensam vårdnad.

Jag vet inte hur jag ska hantera att hon skickar gamla bilder på barnen till honom på helgkvällar när han är barnledig (han svarar inte), ringer om struntsaker, skickar sms två timmar efter han har lämnat barnen, skickar en massa skit till mig på Messenger (anklagelser om att pappan är pedofil och att hon ska anmäla honom, saker han ska ha sagt, påstående om att jag är sjukligt svartsjuk och att hon ska ta kontakt med mina barns pappa mm).....
    Känner att jag kräks på hennes behov över att ständigt göra sig påmind! Vad är det som gör att man beter sig på detta sätt efter en separation?

Tacksam på råd och tips då detta är enormt tärande på alla sätt och vis!

KRAM PÅ ER <3

• Svar på tråden Ny partner med ett ex som bråkar
  • Mrs Moneybags

Hur länge har ni varit ett par?

Finns det någon möjlighet att det inte är som din sambo säger, utan att hans ex faktiskt har egen vårdnad av något giltigt skäl? Han kanske inte är så underbar som han framställer sig tidigt i ett förhållande. Har man många barn ihop har man ofta sett sidor av varandra som skiljer sig helt från hur det var när man nyss träffats. 

Därmed inte sagt att det inte finns helt galna människor i denna värld. En del av de saker du beskriver är inte så farliga (skicka gamla bilder på barnen, följa varandra på instagram t ex), medan vissa andra är direkt olagliga (anklaga för pedofili). Varför anmäler inte din sambo anklagelserna om pedofili? 

• Anonym (Less)

Vi har inte varit ihop så jättelänge, ca 1 1/2 år.

Saken är den att vi är öppna med varandra, han visar mig vad hon skickar och jag gör samma sak när mina barns pappa hör av sig. Varken jag eller min kille vill ha några hemligheter för varandra.....

Nej det kanske inte är så hemskt men varför detta ständiga behov av att få hans uppmärksamhet? Mamman skickade sms till deras äldsta dottern (var 9 år då) förra sommaren där hon hotade med att ta livet av sig.....
    Hon manipulerar barnen så att dom inte vill åka till sin pappa.

• Anonym (Less)

Anledningen till att han inte anmält henne är för att dom är mitt uppe i en vårdnadstvist. Ska gå i samarbetsavtal igen trots att det inte gav något förra gången. Till hösten ska de tillbaka till Tingsrätten....

• Mrs Moneybags
    Anonym (Less) skrev 2017-05-23 15:08:55 följande:

Vi har inte varit ihop så jättelänge, ca 1 1/2 år.

Saken är den att vi är öppna med varandra, han visar mig vad hon skickar och jag gör samma sak när mina barns pappa hör av sig. Varken jag eller min kille vill ha några hemligheter för varandra.....

Nej det kanske inte är så hemskt men varför detta ständiga behov av att få hans uppmärksamhet? Mamman skickade sms till deras äldsta dottern (var 9 år då) förra sommaren där hon hotade med att ta livet av sig.....
    Hon manipulerar barnen så att dom inte vill åka till sin pappa.

Det låter som om hon är psykiskt sjuk, så det är förmodligen svaret på att hon beter sig underligt. 
  • Anonym (Psycho-ex)

Hahaha, låter precis som min kompis killes ex! (Fast dom hade inga barn) Tyvärr är ju han bunden till henne genom barnen men han får säga ifrån om han är rädd om er relation.

• Anonym (Less)
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-23 15:27:48 följande:
    Det låter som om hon är psykiskt sjuk, så det är förmodligen svaret på att hon beter sig underligt. 
    Jag vill inte ställa någon diagnos men helt rätt är det inte.....

• Anonym (Less)
    Anonym (Psycho-ex) skrev 2017-05-23 15:32:11 följande:

Hahaha, låter precis som min kompis killes ex! (Fast dom hade inga barn) Tyvärr är ju han bunden till henne genom barnen men han får säga ifrån om han är rädd om er relation.

Han har sagt ifrån men hon lyssnar inte! Jag har försökt att prata med henne men då tar hon det som att jag attackerar henne. Trots att hon är kaxig och en riktig besserwisser så är hon samtidigt konflikträdd, men skicka sms och meddelande det går bra.....
    Saken är väl den att hon alltid har klarat sig undan utan att någon har ifrågasatt det hon har sagt.
    Vad kan man göra för att orka?
  • Anonym (....///)

Du ska inte "hantera" hans relation med exet och barnen på något sätt alls eftersom det inte på något vis angår dig!

Däremot är det hur lätt som helst att blocka henne på messenger, vet du inte hur man gör?

• Anonym (Less)
    Anonym (....///) skrev 2017-05-23 15:43:47 följande:

Du ska inte "hantera" hans relation med exet och barnen på något sätt alls eftersom det inte på något vis angår dig!

Däremot är det hur lätt som helst att blocka henne på messenger, vet du inte hur man gör?

När jag försökte prata med henne så var det angående det hon har skickat till mig. Det som handlar om barnen lägger jag mig inte i, finns där enbart som stöd för min kille.....trots att det är enormt tärande. Hennes beteende påverkar hans umgänge med barnen. Äldsta dottern, 10 år, tvingas rapportera om allt. För att inte kunna kolla eller dokumentera vad mamman skickar så använder hon snapchat.

Jo jag vet hur man blockar personer på Messenger men jag vill inte att hon ska bestämma över vilka val jag gör. Sen ser jag det som en möjlighet att dokumentera hennes beteende då de är mitt uppe i en vårdnadstvist.

• Anonym (Du vet bara toppen på isberget)

Någon gång så ha han älskat henne otroligt mycket och velat leva resten av sitt liv med henne. Han har till och med tyckt att hon varit så fantastisk så han skaffade tre! barn med henne och gav henne egen vårdnad.

Tänk på det när ni utmålar henne som ett monster. Om hon är så hemsk, vad säger det då om honom? Vad säger det om dig?

Var försiktig. Dom har väldigt lång tid tillsammans bakom sig. Du är helt ny. Du vet ingenting om varför dom gör som dom gör. Plötsligt så kanske de tar slut och du upptäcker att eget faktiskt hade all anledning till att göra som hon gjort..

Skaffa inga barn med denna man innan allt är lugnt. Det är en soppa och fler barn behöver inte komma in i cirkusen.

Som ett exempel. Jag levde med en man rätt länge innan sanningen kom fram. Hans ex anklade honom för misshandel, trots att det enligt honom var hon som missshandlat honom. Han hade tilloch med foto på när han blivit misshandlad. Hon var bara svartsjuk och ville förstöra för oss genom att sprida falska rykten, den subban, hette det. Ett annat ex hade han barn med. Hon hade egen vårdnad och ringde konstant och kollade upp honom när han hade barnet någon helg då och då. Hon var en jävla subba som använde barnet för att kontrollera honom osv. Jag fick en väldigt negativ bild av exen, för jag såg ju själv hur dom betedde sig....

Efter några år så började hans humör smyga sig på...

Efter ytterligare några år ihop så var det jag som låste in mig på ett rum där hemma, ringandes polisen. Medan han försökte ta sig in i rummet för att fortsätta misshandla mig...

Plötsligt så framstod dpm galna exen som hjältar som försökt varna mig och försökt skydda sitt barn.

Svar på tråden Ny partner med ett ex som bråkar