• nadia555

utetider

okej så jag är 15 år och min mamma är alldeles för sträng när de gäller hemtiderna. på vardagar ska jag helst inte vara ute men om jag är ( jag ljuger att jag ska plugga hos en kompis) kommer jag hem max 7. På helger max 8. Jag förstår inte vad min mammas problem är jag hinner ju inte göra ett piss. speciellt nu när de e sommar och alla mina vänner får vara ute till 11 om inte mer. Det så himla trist med tanke på att jag sköter skolan och har aldrig gjort något för att få henne att inte lita på mig. Hon säger ofta att vi inte är en svensk familj och att jag ska följa tiderna. jag kan inte fortsätta leva såhär. Jag går alltså i 8:an och niorna ska ha bal och jag och min vän skulle vara servitris men mamma fick spel för att de slutade 10. seriöst de inte ens sent.med tanke på att det kommer krylla med lärare överallt. hon kan få komma och hämta mig om hon mår bättre av de. jag fattar inte vart jag ska ta vägen. och jag kan tillägga att de verkligen inte går att snacka med henne. så min fråga är VAD SKA JAG GÖRA?????????

• Svar på tråden utetider
  • syntharen

Jag kan hålla med om att dina tider är för stränga. Men om jag förstår det rätt så har du utländsk bakgrund och att kulturen hos er kanske ser annorlunda ut. Men det är ju himla tråkigt att behöva gå hem kl 20 på en helg. Jag tänker att du får gå långsamt fram, du kan fråga om du kan vara ute till 21 en lördag i månaden t.ex. Fråga henne också varför du måste vara hemma så pass tidigt. Litar hon inte på dig? Vad tror hon kan hända? Några frågor du kan ställa.

Jag själv har bara småbarn än så länge men jag befarar den dagen dom vill vara ute sent på kvällarna. Som förälder är man ju så rädd att nåt ska hända ens barn. Det kan vara svårt att förstå som ung. Fast vi föräldrar måste även försöka komma ihåg hur det var när man själv var ung. Jag tror säkert att det fanns en tid då din mamma ville vara ute med sina kompisar på kvällarna

• LiaSthlm

Har inga bra idéer mer än att be henne kontakt dina kompisars föräldrar och fråga om deras tider.

Vi har en grupp på FB där de flesta i båda klasserna i skolan ingår. Lätt att fråga om tider och regler. Ge henne tips om det!

Tycker du har för stränga tider, de tiderna har min 10 åring. :-/

Svar på tråden utetider