• Anonym (Ork)

Gemensam vårdnad jobbar utomlands

Jag jobbar utomlands 3v åt gången plus en del tid på kontoret, men är då hemma morgon och kväll i 6v, min exfru vägrar låta mig ha barnen 4.5 vecka när jag är hemma, hon säger att hon inte ska anpassa sig för att jag jobbar som jag gör. Utan hon ska ha barnen 3v och sedan hälften av tiden jag är hemma.

Vad gäller egentligen där? Det blir väldigt lite tid för mig med barnen om jag ska ha dom 3v på 9 veckor.

Jag önskar gå till familjerätt men kommer ingen vart med det. Antar att hon är skraj att hon får problem.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad jobbar utomlands
  • Anonym (Ork)

Förtydligande

Jobbar alltså 3v utomlands, är hemma 6v och jobbar 3v hemma 6 osv..

• Kjell2
    Anonym (Ork) skrev 2017-05-22 12:32:21 följande:

Förtydligande

Jobbar alltså 3v utomlands, är hemma 6v och jobbar 3v hemma 6 osv..

Har ni inget fastställt umgängesschema är det vilda västerna som gäller, ni kan båda göra lite som ni vill.

Försök få till ett umgängesschema, börja med familjerätten. Funkar inte det gå till tingsrätten.

• Anonym (rrr)

Ring familjerätten och resonera med dem, hör vad de anser du ska göra. Man kan ju boka tid där även om den andre eg inte vill. Då visar du att du försöker hitta en bra lösning. Sen beror det nog mkt på hur små barnen är också. 

Är det barn som går i skolan är de ju ändå där halva sin vakna tid under veckorna, då träffar de vare sig dig eller henne men är det små barn som är hemma mkt tid, kan en stor förändring gav vara svår. 

• ventilera mera

Fast nu är det ju faktiskt du som har valt ett jobb som innebär tre veckors bortavaro? Jag kan hålla med henne om det att du inte kan förvänta dig att hon ska anpassa sig helt och hållet efter dig när du har ett så opraktiskt arbetsschema. 
    Det blir ju dessutom rätt konstigt för barnen, att först inte träffa dig på tre veckor och sen inte träffa henne mer än 1,5 vecka på sex veckor. Det är väldigt lite tid med den som man är mest van att vara med. Att du dessutom har ett nioveckorsschema gör ju att det är svårt att få till något vettigt utan att behöva dela på veckorna hit och dit. 
    Hur gamla är barnen och vad säger de? Det är ju liksom också rätt viktigt i sammanhanget...

• Anonym (Cilla)

Har ni försökt kompromissa över huvud taget?

Jag förstår att mamman inte längre vill anpassa sig efter ditt arbetsschema. Ni är separerade nu och det innebär att ditt schema är ditt problem. Om du verkligen, verkligen vill ha barnen halva tiden så är det upp till dig att byta jobb eller byta schema. Rent krasst är det knappast bra för barnen att vara helt utan dig tre veckor i sträck.

Men om du vägrar byta jobb/schema så försök hitta en kompromiss med mamman där du får ha barnen några dagar extra under perioden du är hemma.

• Anonym (Gdgar)

Har du föreslagit att hon har 3 veckor, du 2, hon 2, du 2 osv på rullande? Förstår om hon inte vill ha 4,5 på en gång. Med detta schema är det bara 1 vecka mer hon har dom

Betalar du underhåll? Tänkte om det är något sådant hon är född att förlora.

• Anonym (mm)

Tycker det är helt okej umgängesschema. Ni kör ju växelvis varannan vecka när du är tillgänglig.

• Anonym (mm)

Hur gamla är barnen? Helt okej med längre boenden för tonåringar men en helt annan sak om det handlar om förskolebarn. Skulle inte heller gå med på 2-3 veckors schema med små barn. Tror inte det är bra.

Svar på tråden Gemensam vårdnad jobbar utomlands