• skippym

Fortkörning

Hej!

Har en diskussion med en polare. Gällande en fortkörning på E4an idag. Så tänkte kika om någon av er har bättre koll än mig. Han ringde mig och var nojig över följande: Han körde i cirkus 30-50 km/h över angiven hastighetsgräns. Längre fram står en polisbil. Den står mellan hans riktning och mötande riktning. Han fick inte ner hastigheten tillräckligt och var klart över 110 km/h. Han såg tydligen ingen polis med laser eller mobil fartkamera etc, bara polisbilen. Inget hände, men då han blåste förbi polisbilen i en olaglig hastighet så är han fortfarande nojig att dom fotat på något sätt ändå, vad skulle dom annars gör där? Jag har sagt till honom att jag TROR att det är lugnt men blir lite osäker nu jag också. Kan han väntas få ett brev på posten inom snar framtid med böter eller indraget körkort? 

Självklart dumt av honom att köra över angiven hastighet, sa det själv till honom, ung och dum tyvärr.. Så inga negativa kommentarer utan bara lite information om vad ni tror. 

Vad gör en polisbil mitt mellan körfilerna utan laser eller någon typ av fartkamera?

Tacksam för all typ av information.
  • Svar på tråden Fortkörning
  • Vickan I

Han kan vara lugn. Inget kommer ske i efterhand. De kanske skulle ställa upp precis eller precis var klara etc. Går ju spekulera.

• Dumbledore

Den kan ha stått för att övervaka i största allmänhet, de kanske letade efter en specifik bil, de kanske skulle sätta upp en hastighetskontroll, de kanske stod still och inväntade vidare order, etc etc. Men din kompis kan vara lugn, polisen måste antingen köra efter och filma eller mäta hastigheten med laser för att han ska få böter. (Enligt en polis jag frågade om just det, vad som krävs för att man ska få böter.)

• skippym

Alright, skönt att höra det! Då kan jag meddela honom detta och få honom lugn. Något annat som slog på, när vi ändå snackar om detta. Kan det inte vara så att dom hade någon typ av mobil fartkamera placerad i närheten och min polare inte såg den? Eller dom kanske inte ens går att missa?? :)

• Dumbledore
    skippym skrev 2017-05-21 21:49:26 följande:

Alright, skönt att höra det! Då kan jag meddela honom detta och få honom lugn. Något annat som slog på, när vi ändå snackar om detta. Kan det inte vara så att dom hade någon typ av mobil fartkamera placerad i närheten och min polare inte såg den? Eller dom kanske inte ens går att missa?? :)

Jag tror inte man missar en mobil fartkamera, den lär blixtra rätt ordentligt. Har inte råkat ut för det själv, men alla bilder jag sett från fartkameror har varit ljusa, och föraren har tittat på kameran. Dessutom skyltas det väl alltid att en kamera finns?
Svar på tråden Fortkörning