• Sundancekid

Vågar inte kissa

Behöver hjälp!!

Nu har det gått 5 dagar efter förlossningen och jag vågar verkligen inte kissa! Det svider så att jag börjar skaka och gråta. Tidigare under dagen har det gått att kissa även fast det svider men nu så klarar jag inte av det. Försöker fortsätta enda men det är som om kroppen säger emot.

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Vågar inte kissa
  • GAndrea

Kissa i duschen, med jättevarmt vatten! Dåligt tips just nu mer drick SUPERMYCKET så att urinet inte blir så stark/gult.

• Anonym (Också fött barn)
    GAndrea skrev 2017-05-21 20:09:20 följande:

Kissa i duschen, med jättevarmt vatten! Dåligt tips just nu mer drick SUPERMYCKET så att urinet inte blir så stark/gult.

Håller med! Jag kissade med dusch någon vecka har jag för mig. Baddade torrt med mjuka flanelldukar.

Gör det ont i sår i underlivet eller i urinröret?
  • äsch
    Linnis92 skrev 2017-05-21 20:12:04 följande:

Kissa i duschen precis som ovan säger, det var min räddning.

Min med, fast jag använde kallt vatten som bedövning.

När jag inte behövde duschen längre satt jag framåtlutad på toan så att urinet inte skulle rinna bakåt, mot slidöppningen. Duschade mig ren istället för att använda papper.

• Sundancekid

Har testat att kissa i duschen men fyfan vad det sved fortfarande, svider ungefär vid inre och yttreblygdläpp på vänster sida. Ska dricka massa vatten och testa igen sen

Är du sydd?

• Sundancekid
    Anonym (Också fött barn) skrev 2017-05-21 20:37:50 följande:

Är du sydd?

Är osäker på det, åkte in på operation då de trodde att jag hade spruckit ganska långt in men det var tydligen bara en del av moderkakan som var kvar och blödde. Syr man då? Var helt slut efter förlossning och kunde knappt tänka så det mesta av det dom sa kommer jag inte ihåg..
    Sundancekid skrev 2017-05-21 21:40:23 följande:

Är osäker på det, åkte in på operation då de trodde att jag hade spruckit ganska långt in men det var tydligen bara en del av moderkakan som var kvar och blödde. Syr man då? Var helt slut efter förlossning och kunde knappt tänka så det mesta av det dom sa kommer jag inte ihåg..

Nej, precis efter förlossningen är man ju oftast rätt spak. Har du inte fått din förlossningsjournal eller något samtal med barnmorskan dagen efter förlossningen?

Om du är orolig över smärtan så ring förlossningen och be om råd.
  • Dumbledore
    Sundancekid skrev 2017-05-21 21:40:23 följande:

Om det bara är moderkakan som sitter kvar så tar man ut den, man syr inte. Men du kan ju ha fått som skavsår i underlivet som svider som tusan. Fick du kateter? Den kan ge uvi, och det svider ju också.

Fick du inte med dig förlossningsjournalen hem? I den står det om du blev sydd.

Jag kissade i duschen när det sved som värst, men xylocainsalva hjälper också. Finns receptfritt på Apoteket och hjälper på några minuter. Bara att smörja på där det svider och prova. Annars tycker jag att du ska ringa förlossningen och fråga om råd. Grattis till bebisen!
  • Sundancekid
    Anonym (Också fött barn) skrev 2017-05-21 21:51:06 följande:

Nej, precis efter förlossningen är man ju oftast rätt spak. Har du inte fått din förlossningsjournal eller något samtal med barnmorskan dagen efter förlossningen?

Om du är orolig över smärtan så ring förlossningen och be om råd.

Lär kolla om jag fått en förlossningsjournal, fick hem en massa papper osv. På BB var dom knappt in till mig och pratade, dom gjorde kontroller på mig eftersom jag hade haft högt blodtryck dagarna innan förlossningen och på bebisen pga gulsot. Kändes som om dom inte hade så mycket koll..
  • Sundancekid
    Dumbledore skrev 2017-05-21 21:59:10 följande:

Om det bara är moderkakan som sitter kvar så tar man ut den, man syr inte. Men du kan ju ha fått som skavsår i underlivet som svider som tusan. Fick du kateter? Den kan ge uvi, och det svider ju också.

Fick du inte med dig förlossningsjournalen hem? I den står det om du blev sydd.

Jag kissade i duschen när det sved som värst, men xylocainsalva hjälper också. Finns receptfritt på Apoteket och hjälper på några minuter. Bara att smörja på där det svider och prova. Annars tycker jag att du ska ringa förlossningen och fråga om råd. Grattis till bebisen!

Kateder fick jag, om det fortsätter svida så mycket ska jag ta och kolla efter salvan, tack för tipset
  • Dumbledore
    Sundancekid skrev 2017-05-21 22:03:29 följande:

Kateder fick jag, om det fortsätter svida så mycket ska jag ta och kolla efter salvan, tack för tipset

Jag fick kateter, med påföljande njurbäckeninflammation. Tydligen vanligt. Andra gången fick jag det dock inte, så det måste inte vara så heller. :)

Xylocainsalva rekommenderar jag till alla som ska föda barn, just för att smörja bristningarna när man ska kissa. (Sen är den ju toppen till kliande insektsbett och en massa annat också.)

Jag hoppas du får ordning på svedan snart!
  • Sundancekid

Nu lyckades jag kissa utan att det sved, höll blött papper mot där det brukar svida och kissade, får ta och ringa till förlossningen om det händer igen

• Anonym (Mama Mia)

Klart du ska ha akut hjälp. Mödravården eller akuten eller ringa 1177. Är du sprucken och sydd? Duscha ok?

Äta citroner, vitamineraler, smörja med kokosolja.

Svar på tråden Vågar inte kissa