• gurra

För lite sömn? 2,5 åring

Hej! Mitt barn har sedan lång tid tillbaka sovit mellan 20.00 till 5.30. För ungefär en månad sedan så somnade hen vid 20 och vaknade vid 4-4.30 och somnade inte om förrän vid 5.30 och sov då till 7. Detta kändes inte hållbart, så förskolan kortade sömnen till 30 minuters vila på dagen. Märkte ändå ingen skillnad. Nu nattar vi senare, så hen somnar mellan 20.30-21 och vaknar istället melmellan 6 och 6.30. Alltså ungefär 9-10 timmars sömn plus 30 min på dagarna. Är detta för lite? Hen mår bra och känns inte övertrött men såg rekommendationer på 13 timmar i denna ålder...

• Svar på tråden För lite sömn? 2,5 åring
  • Linnis92

har ett barn på 3 år, skulle aldrig kunna få honom att sova 13 timmar.... här sovs det 20-06. Kanske 07 och han mår toppen. Har dessutom ingen vila på dagen. och så har han sovit sen han var 2 år.

• Linnis92

Skulle han sova 13 timmar så skulle vi behöva lägga honom vid 17-18. De skulle ALDRIG funka. Mår barnet bra så är det huvudsaken.

• Carambolan

Mitt ena barn har också alltid haft väldigt litet sömnbehov. I förskoleåldern sov han oftast 21-07. Enda gångerna han sovit 13 timmar är när han varit sjuk...

• Det kommer bli bra

Det är ju så individuellt med barn. Här sover nyss fyllda 3 åringen ca 21-06 eller 07, ingen sömn på dagen. Så här har det varit sen hon var två år, innan dess hade hon också väldigt lite sömnbehov med samma nattsömn, men sov åtminstone på dagen. 1, 5 -åringen däremot somnar 20 och får väckas varje morgon 7.30. på helgerna sover hon gärna till 8.30. Dessutom sover hon på dagen i 1,5 timme. Två helt olika slags barn. Båda dock pigga, glada och framåt på dagarna.

• gurra

Verkar som hen sover normalt då, eller i alla fall att det är normalt med individuella skillnader

• lövet2
    gurra skrev 2017-05-20 22:08:41 följande:
    Verkar som hen sover normalt då, eller i alla fall att det är normalt med individuella skillnader smile1.gif
    Ja, mina barn har sovit väldigt olika. En behövde 9 timmars sömn i den åldern, medan en annan sov 16 timmar. Mycket olika!
  • Frontline

Är väl så olika det där..

Min äldsta på 10 år behöver typ 9 timmar, min minsta på 5 år behöver 10 men den som är snart 7 år måste ha 13 timmar..

Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden För lite sömn? 2,5 åring